Foto: Ditte Valente
Forbrug og liv

Forældre køber lektiehjælp af frygt for deres børns fiasko

Forældre og børn er under pres for at levere den perfekte præstation, vurderer iagttagere.

Forbrug og liv

Danske forældre er bange for kineserne. Især er de bange for den kinesiske tigermor Xinxin Ren Gudbjörnsson.

I en tv-serie på DR hen over sensommeren har hun forsøgt at overbevise forældre i Danmark om, at disciplin, krav og konsekvens får børnene til at præstere markant bedre i skolen, end når børnene møder blødsødenhed og klassisk dansk pædagogik.

LÆS ARTIKEL

Sat på spidsen er det måske en af forklaringerne på, at forældre i dag står i kø for at købe professionel lektiehjælp til deres børn, vurderer Skole og Forældre, som er en landsorganisation for forældre i folkeskolen.

»Vi bliver tudet ørerne fulde af, at kineserne kommer og overtager vores jobs. Også i serien med Xinxin, som fortæller os, at vi er nogle slappe forældre, der ikke stiller krav til vores børn. Så bliver vi hunderædde og skynder os at ansætte nogle til at hjælpe vores børn«, siger landsformand Mette With Hagensen.

Store krav presser

Alene i år har de to største private udbydere af lektiehjælp til skole- og gymnasieelever oplevet henholdsvis en femdobling og en fordobling af omsætningen. Et af firmaerne er Mentor Danmark, som har kontorer i Aarhus og København og er ved at åbne i Odense. Inden for det seneste år er firmaet gået fra at have 1.200 familier som kunder til mere end 6.000 i dag.

»Vi lever i en tid, hvor der er kommet så enormt meget fokus på børns uddannelse, og det har vi ramt lige ned i«, siger Mentor Danmarks direktør Nicklas Kany.

Forældrene føler, at kravene til deres børn er steget, lyder hans vurdering. Og ved at købe professionel bistand i stedet for at hyre naboens datter til at hjælpe med lektierne forsøger forældrene at sikre børnenes fremtid.

»Forældrene har stor fokus på, om deres børn lærer nok i folkeskolen. Og i gymnasiet er der kommet mere og mere pres på studiet, og bagefter kræver det høje karakterer at komme ind på drømmestudiet, så det bliver vigtigere og vigtigere at få høje karakterer«, siger Nicklas Kany.

Et andet stort lektiehjælpsfirma er det skandinaviske My Academy, som i Danmark har mere end fordoblet aktiviteterne på et år. I 2013 havde gav de lektiehjælp til cirka 1.800 elever, mens de i år har cirka 4.000 elever i kundekartoteket.

Eleverne er ligeligt fordelt mellem folkeskole og gymnasium, oplyser landechef Rune Sørensen.

»Vi er et supplement til forældre, som har travle arbejdsdage. Vi kigger på de lektier, som børnene har for, og sørger for, at de er lavet, og at opgaver bliver afleveret til tiden. Ofte arbejder vi med eleverne i halve og hele år«, siger Rune Sørensen.

Forældre stiller krav

My Academy evaluerer løbende elevernes udvikling i de fag og i de discipliner, som de får hjælp i, og rapporterer grundigt til forældrene. Rune Sørensen tolker forretningens succes med, at forældre i dag engagerer sig og stiller krav til børnenes skolegang og uddannelse.

»Forældrene vil have kvalitet og vil ikke lade sig nøje med en kort skole-hjem-samtale, der skal dække alle fag«, siger Rune Sørensen.

Kultursociolog Emilia van Hauen er overbevist om, at forældre handler i oprigtig omsorg for børnene. Men tendensen bekymrer hende.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg ser det som udtryk for den professionalisering af vores liv, der gennemsyrer vores samfund, og som betyder, at vi ligger mere og mere under for et succestyranni, hvor vi alle skal optimere og maksimere os selv. Børnene skal præstere maks, og vi er kun tilfredse, hvis de får topkarakterer«, siger Emilia van Hauen, som i både bøger og foredrag beskæftiger sig med tidens trends.

Hun mener, at forældre skal tænke grundigt over, hvilket signal de sender til børnene, når de hyrer professionelle voksne til at læse og regne med dem.

»Hvis du tager en 2.-klasses-elev og giver ham lektiehjælp, bare for at han skal blive bedre, og ikke fordi han har svært ved at læse eller regne, så sender du et signal om, at du elsker ham mest, når han leverer gode resultater«, siger kultursociolog Emilia van Hauen.

Uklogt at undgå konflikter

Hun anerkender, at forældre, som vælger at udlicitere lektielæsningen med ungerne, også sparer sig selv for en masse konflikter. Men spørgsmålet er, om det er klogt.

»Man kan ikke leve uden konflikter, og det er udviklende for forældre-barn-relationen at tage de konflikter. De udgør den mur, som børnene skal lære at spille op ad, og det lærer de af dig som forælder«, siger Emilia van Hauen.

Ifølge forældreorganisationen Skole og Forældre er det positivt, at forældre er så engagerede i børnenes skolearbejde, for det styrker børnenes skolegang, mener organisationens landsformand. Men hun tolker udviklingen som en overdreven bekymring for, om børnene nu også klarer sig godt nok.

»Vi skal turde stole på, at vores børn nok skal lære det, de skal, og at vi forældre kan noget selv«, siger landsformand Mette With Hagensen.

Mentor Danmark og My Academy tager mellem 250 og 385 kroner i timen og benytter sig begge af lærer- og universitetsstuderende som undervisere. Begge opererer med klippekorttilbud, som gør timeprisen lidt lavere.

My Academy har flest kunder i Valby og på Amager, derpå i Hellerup, så det er ikke udelukkende et rigmandsprojekt, mener country manager Rune Sørensen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er selvfølgelig ikke for den fattigste del af befolkningen, men for mange familier tror jeg, det er en prioritering på bekostning af en dyr smartphone eller en tur til Bon Bon-Land«, siger han.

Den økonomiske skævvridning er dog ret åbenlys, vurderer kultursociolog Emilia van Hauen:

»Køb af lektiehjælp af forældre, der har råd, giver en social skævhed, som skolen ikke kan rette på, og det sætter en af vores største værdier i Danmark over styr, nemlig at alle skal have lige adgang til uddannelse«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce