Foto: Peter Hove Olesen
Forbrug

Kassekøb: Pas på overforbrug, når du tegner abonnement

Abonnementer på alverdens kasser kan blive en sovepude, så man glemmer at holde øje med, hvad ting skal koste, siger Forbrugerrådet.

Forbrug

Stadig flere virksomheder tilbyder kunderne varer i fast abonnement – forhåbentlig fordel til for begge parter. Virksomheden får en løbende indtægt at planlægge efter, og kunden får et produkt nemt og stabilt leveret til døren.

Du kan ikke regne med, at det er billigere. Det skal du selv holde øje med.

»Hele forretningsmodellen er, at leverandørerne kan planlægge langt forud og indkøbe til fornuftige priser, så de får en logistik, der kan betale sig. Det skulle gerne komme forbrugeren til gode, og det kan det også«, fortæller cheføkonom i Forbrugerrådet Martin Salamon, som mener, at abonnementer åbner interessante muligheder for mange forbrugere. Men der er et men:

»Du kan ikke regne med, at det er billigere. Det skal du selv holde øje med. Når man har abonnement, sker der nemt det, at man så ikke er så opmærksom på nye butikker og nye varer. Man falder lidt i søvn af, at der kommer en pakke en gang om ugen, og det er jo meget praktisk. Men mit råd er, at man bliver ved med at holde øje med, om andre også leverer til døren og på bedre vilkår måske«, siger han og råder til:

1. Vælg e-mærkede forretninger.

2. Tjek listen over virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser, på Forbrug.dk.

3. Stol på din mavefornemmelse. Ser det pålideligt ud, eller virker det for hjemmestrikket. Spørg venner, om de har erfaringer med virksomheden.

4. Tjek, hvor let er det at ændre og opsige sit abonnement.

Konkurrence giver fleksibilitet

Morten Suhr Hansen rådgiver virksomheder om abonnementsordninger i sit firma Subscrybe:

Man skal være opmærksom på, at man ikke betaler for meget for den , et abonnement giver.

»I gamle dage var man typisk bundet i langt tid, og det var bøvlet og svært at komme ud af igen. Men de abonnementsvirksomheder, der er succesfulde i dag, har et helt andet fokus på, at det skal være nemt og fleksibelt. Det efterspørger kunderne, så det er helt nødvendigt, hvis man skal begå sig. Det er det gode ved, at der er stigende konkurrence. Man kan ikke overleve særlig længe med et dårligt produkt«, siger Morten Suhr Hansen.

Han mener, abonnementernes eneste fare for kunderne er overforbrug:

»Man skal være opmærksom på, at man ikke betaler for meget for den convenience, et abonnement giver. Og at man ikke ender med at betale for en masse abonnementer, man ikke får brugt«, siger Morten Suhr Hansen.

Politiken tester de nye kasser

Fra næste uge vil Politikens forbrugerredaktionen i en periode fast teste nogle af de mange nye abonnementskasser. Følg med i Lørdagsliv og på politiken.dk

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden