0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Michael Dalder/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Dalder/Ritzau Scanpix
Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Første testflyvning: Luft-taxaer skal mindske trængsel på vejene

I fremtiden kan luft-taxaer være løsning på trafikale problemer. Lørdag blev de testet offentligt i Stuttgart.

Din transport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den første europæiske testflyvning med en luft-taxa, en såkaldt volocopter, blev lørdag eftermiddag foretaget ved Mercedes-Benz museet i Stuttgart.

Bestyrelsesformanden for den tyske bilfabrik Daimler, Ola Källenius, mener, at flyvende taxaer kan være en god løsning til at mindske trængsel på vejene.

»Jeg er overbevist om, at vi kan løse overbelastningsproblemet i byerne på bestemte ruter på denne måde«, sagde Ola Källenius forud for lørdagens testflyvning til det tyske nyhedsbureau dpa.

En volocopter ligner en blanding mellem en helikopter og en drone og har 18 rotorer.

I fire minutter fløj volocopteren lørdag rundt om Mercedes-Benz-museet.

Testflyvningen var en del af et forskningsprojekt for at få godkendt flytaxaer til at flyve i det offentlige rum.

Målet med volocopterne er at skabe en lufttaxitjeneste, der kan transportere folk rundt i luften.

Før der kan flyves med passagerer, mangler volocopteren dog stadig en godkendelse. Den forventer chef for Volocopter Florian Reuter at få om to til tre år.

Michael Dalder/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Dalder/Ritzau Scanpix

Under testflyvningen var flyet ubemandet, men blev dog kontrolleret af en pilot, der stod på jorden.

Forhåbningen er, at flytaxaerne kan flyve uden menneskelig styring på længere sigt.

Flyvninger uden pilot vil sandsynligvis tage endnu længere tid.

Det har ministerpræsidenten i Baden-Württemberg, Winfried Kretschmann, (De grønne) dog ikke noget imod, og han glæder sig til at følge det videre arbejde for med nye teknologi.

»Selvfølgelig vil det være optimalt udstyr for mig. Intet bevæger sig så meget som attraktive billeder for fremtiden«, sagde han til dpa i forbindelse med testflyvningen.

Volocopter er baseret i Bruchsal i Tyskland og har indsamlet 89,7 millioner dollar til projektet, som bilproducenten Daimler også er en del af.

/ritzau/dpa

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden