»Hvad man kan gøre sammen med sit barn, som har alle de elementer, som højtlæsningen har«.
Professor i børne- og ungdomspsykiatri, overlæge Kerstin Plessen, Region Hovedstadens Psykiatri og Københavns Universitet, holder en lille pause og lader spørgsmålet hænge, da interviewet er ved at være slut.
Hun har netop opsummeret alle sine pointer om, hvordan højtlæsning påvirker børns mentale sundhed positivt, inden hun puster ud og svarer:
»Det er altså ikke ret meget«.
Ifølge overlægen, der bakkes op af flere andre læger og læseforskere, Politiken har talt med, styrker den daglige godnathistorie overordnet set barnet på tre afgørende punkter:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind