0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tag cyklen - og tab dig 11 kilo på et år

Den daglige cykeltur er vejen til stålhelbred og lavere fedtprocent på rekordtid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

EFFEKTFULDT. Den daglige cykeltur bliver til en anseelig mængde motion på et år. Hvis man samtidig ikke spiser mere af den grund, er der også et vægttab i sigte.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Skal du være jernmand eller hverdagscyklist?

Hvis dit fokus er sundhed og livskvalitet, så mener fysiolog Morten Zacho, at du skal droppe tridragt og dråbeformet cykelhjelm og satse på en fornuftig citybike og solidt regntøj.

Også de store danske organisationer, der kæmper mod livsstilssygdomme, peger på hverdagsmotion på cyklen som vejen frem. Ligesom britiske Lancet i marts kunne dokumentere, at den, der cykler til arbejde, vejer 4,5-5 kilo mindre end naboen, der har firmabil.

»Jeg vil klart sige, at der er større effekt ved hverdagscykling end ved at kaste sig ud i et avanceret motionsprojekt«, siger Morten Zacho, der arbejder på Center for Aktiv Sundhed under Rigshospitalet med at hjælpe patienter i gang med et fysisk aktivt liv.

»Folk, der skal gennemføre jernmand og maratonløb, ender ofte med at motionere mere, end det er sundt. Og løbetræningen giver tit skader, der gør, at man motionerer endnu mindre. Fakta er, at rigtig mange bliver skadede, specielt når de går efter de meget lange præstationer«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter