0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ti film, der har inspireret komponisten August Rosenbaum: Musikken er inspireret af alt fra mafiadramaer til sci-fi-klassikere, romantiske komedier og en grum, grum thriller

Pianist og komponist August Rosenbaum er aktuel med pladen ’Vista’, som han har lavet sammen med Rhye-produceren Robin Hannibal. I studiet talte de to i timevis om film, og her fremhæver han ti titler, som har været med til at forme albummet. Torsdag spiller han i Vega.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

I november udgav pianisten August Rosenbaum det anmelderroste album 'Vista' i samarbejde med Rhye-produceren Robin Hannibal. I morgen spiller han med fuldt band i Lille Vega.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»’Vista’ er ikke direkte et filmmusikværk. Men musikken er drevet af al den bagage, som jeg og Robin har med os, og vi er begge inspireret af filmlandskaber. Der er noget omkring ’Vista’, hvor jeg har haft en overordnet følelse af ’mafia’. Det hierarki og de relationer, der er, og så sker der noget, der fucker op i magtstrukturen. ’Gomorra’ handler om nogle footsoldiers fra et syndikat. Alle er rimeligt miserable. Det er et grimy billede af et mafia-spindelvæv. Et skakagtigt aspekt. Det er fortællinger om små figurer. Skæbner. Der er en revisor, der gerne vil ud – men hvor kan han gå hen? Det er også Italien. Italien og mafia. Men mafia på en anden måde end oprullede, hvide skjorteærmer i en gammel film«.

»Den husker jeg for farven rød. Det er optur, at man kan have det sanselige minde fra en film. Musikken er ret spændende. Og de er ret smukke, de to hovedroller. Men farven er det, der har brændt sig fast. Det er sådan her, jeg synes, man skal bruge sine inspirationer. Den ryger igennem ens eget sanseapparat. Så sidder der noget fast, som man på en eller anden måde trækker noget følelsesfyldt fra. Og det er jo en helt specifik rød, sådan blåt, sort. Det er sindssyg romantik og også totalt banalt, at rød symboliserer romantik, men lige præcis dén romantik, og dén rød. En meget besværlig rød«.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

IBYEN

  • <