Nogle gange styres livet af så syrede sammentræf, at selv den mindst spirituelle sjæl må tænke: Det var lige godt satans. Og her, midt i sådan et, tager historien om Ying-Hsueh Chen sit udspring.
Den 35-årige taiwanske slagtøjsspiller og performancekunstner bor i dag i Danmark, hvor hun de seneste år har været med til at trække moderne kompositionsmusik i nye visionære retninger, men sådan var det næppe gået, havde det ikke været for en skæbnedag i 1999.
I Taiwans andenstørste by, Taichung, studerede Ying-Hsueh Chen slagtøj og klaver på en elitær, katolsk pigeskole. Her blev elevernes præstationer ranglistet, og hierarkiet hængt op til offentlig skue. Dagene bestod af endeløse timer. Først på skolebænken, så til musiktimer og dernæst med lektier til langt ud på natten. Da hun var 15 år, bukkede hendes krop under for presset. Hendes mave var så anspændt, at hun ikke længere kunne indtage mad. Og da ingen medicin virkede, blev hun sendt til en kikkertundersøgelse på hospitalet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her