0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Først kom løbehjulene. Nu kommer tilladelserne

Københavns Kommune er i gang med at tillade de løbehjul, som i et års tid har fyldt i gadebilledet. Tilladelserne kræver, at firmaerne får styr på efterladte køretøjer, så de ikke spærrer for fodgængere og cyklende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Egentlig skabte Folketinget problemet: Politikerne åbnede for at sende elløbehjul ud på cykelstierne på trods af advarsler fra politiet og ulykkeseksperter - og til gene for de byer, der skal lægge areal til løjerne.

Nu prøver Københavns Kommune at rydde op efter beslutningen. Næste år bliver der stillet krav til, hvor køretøjerne må stå og især ikke stå.

Folketingets beslutning blev truffet uden at forholde sig til de betydelige praktiske problemer, det har givet i byerne, hvor især fodgængere og cyklister generes af henslængte løbehjul eller brugere, der ikke rigtigt kan holde retningen eller farten midt i cykelmyldretiden.

Københavns Kommune vil dæmpe generne ved at give et-årige tilladelser til opstilling af de små køretøjer. Det sker, efter at Borgerrepræsentationen i juni besluttede at kræve tilladelser til opstilling af elløbehjul og udlejningscykler.

Samtidig vil kommunen forsøge at få styr på det kaos, der er opstået på fortove og pladser. Fremover vil der være begrænsninger på, hvor mange løbehjul, der m