Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Først kom løbehjulene. Nu kommer tilladelserne

Københavns Kommune er i gang med at tillade de løbehjul, som i et års tid har fyldt i gadebilledet. Tilladelserne kræver, at firmaerne får styr på efterladte køretøjer, så de ikke spærrer for fodgængere og cyklende.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Egentlig skabte Folketinget problemet: Politikerne åbnede for at sende elløbehjul ud på cykelstierne på trods af advarsler fra politiet og ulykkeseksperter - og til gene for de byer, der skal lægge areal til løjerne.

Nu prøver Københavns Kommune at rydde op efter beslutningen. Næste år bliver der stillet krav til, hvor køretøjerne må stå og især ikke stå.

Folketingets beslutning blev truffet uden at forholde sig til de betydelige praktiske problemer, det har givet i byerne, hvor især fodgængere og cyklister generes af henslængte løbehjul eller brugere, der ikke rigtigt kan holde retningen eller farten midt i cykelmyldretiden.

Københavns Kommune vil dæmpe generne ved at give et-årige tilladelser til opstilling af de små køretøjer. Det sker, efter at Borgerrepræsentationen i juni besluttede at kræve tilladelser til opstilling af elløbehjul og udlejningscykler.

Samtidig vil kommunen forsøge at få styr på det kaos, der er opstået på fortove og pladser. Fremover vil der være begrænsninger på, hvor mange løbehjul, der må stå i Middelalderbyen og ikke mindst, hvor de må efterlades.

Begrænser antallet af løbehjul og udlejningscykler

Kravene betyder, at der højst må være cirka 200 cykler og 200 løbehjul i det centrale København. 11 firmaer har søgt om at opstille mere end 20.000 udlejningskøretøjer – 15.000 løbehjul og 5.000 cykler – på 5.000 lokationer. Stillet på række, ville de mange cykler og løbehjul nå næsten til Roskilde.

Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Elløbehjul på Rådhuspladsen. Fremover skal de ikke kunne køre over 2 km/t på gågader.

De kan få tilladelser til samlet set at have 200 af hver i Middelalderbyen og ved de store stationer samt yderligere 3.000 af hver i resten af byen. Og køretøjerne skal ikke mindst i Middelalderbyen stilles på forudbestemte steder, så de står mindst muligt i vejen for andre.

Elektroniske ’hegn’ - kendt som geofencing - skal sikre, at løbehjul og cykler ikke efterlades uden for det godkendte område.

»Udfordringen er, hvordan de (firmaerne, red.) styrer, hvordan brugerne stiller dem, når de afleveres«, konstaterer enhedschef Mikkel Halbye Mindegaard fra kommunens Center for Trafik og Byliv.

Firmaerne får ansvar for over alt i byen at sikre, at deres køretøjer ikke stilles, så de står i vejen for gående eller kørende.

Vil undgå, at de smides i havnen

De skal også stå mindst ti meter fra vand. Det er et krav, der bygger på erfaringer fra andre europæiske byer, hvor elløbehjul høvles i havnen: »Vi har allerede set, at nogle er endt i havnen, kanalerne og søerne. Det kan have miljømæssige konsekvenser. Reglen om en bufferzone skal mindske den risiko«, siger Mikkel Halbye Mindegaard.

Centerchefen kan ikke sige nøjagtigt hvor hurtigt, et firma skal reagere, hvis et løbehjul efterlades, så det spærrer fortovet.

»Det er en konkret vurdering. De skal indsamle hver aften. Og de skal som udgangspunkt reagere, når vi retter henvendelse til dem. Men der er ikke sat reaktionstid på. Vi kan fjerne køretøjerne for deres egen regning«.

I øjeblikket har de 11 firmaer, der har søgt om tilladelser til at placere udlejningsløbehjul og -cykler i byen fået godkendelserne i høring, så de kan gøre indsigelser, ifald de ønsker det. Derefter ventes de endelige godkendelser at komme på plads et godt stykke ind i januar.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Alle ansøger får plads - men ikke så meget som de ønskede

Alle ansøgerne får tilladelser, forklarer Mikkel Halbye Mindegaard:

»Vi har vurderet, at vi ikke har kunnet si nogle fra. Vi giver tilladelse til alle, der har søgt og så er blevet fordelt ligeligt ud fra, hvad de har søgt«.

Det betyder, at der kan komme tilladelser ned til ét løbehjul pr. godkendt lokation.

Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Det skal være slut med at stille løbehjulene, så de spærrer for gående på fortovene. Tilladelserne i København afhænger af, at udlejningsfirmaerne får styr på deres køretøjer.

En detalje i de kommende regler for udlejningsløbehjulene er, at de ikke må kunne køre mere end 2 km/t, hvis de anvendes på gågaderne.


Læs mere:

IBYEN

Martin Slottemo Lyngstad

Sauna, kolde gys og dyp i kulden:  Den store guide til vinter­badning i København

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 10 folkekøkkener i København

Minimer (PR), Darcy's Kaffe (Louise Herrche Serup), Lille Petra Café (PR) og Burger Shack (Ivan Boll)

Burgerdarling og et forladt vandværk:  Her er 7 nye steder, du skal kende i København

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Jens Dresling

København gemmer på 46 øer. Hvor mange af dem kender du?

Sunor Wind/Unsplash

Bliver det årets store madtrend?  Her er 8 ting, du skal spise og drikke denne januar

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Jacob Ehrbahn

Stor guide:  Her er Københavns bedste værtshuse og barer ifølge 17 kokke og madnørder

Foto: Kåre Viemose, Tor Birk Trads, Finn Frandsen & Mads Nissen

Sublime mesterværker og hysterisk begejstring:  Her er de bedst anmeldte restauranter i Danmark i 2019

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Mads Nissen

Ibyen tipper:  Croissantens storhedstid er forbi. Bliver et af disse 6 stykker bagværk arvtager?

Peter Hove Olesen, Martin Lehmann & Louise Herrche Seerup

Cocktails, burger, kaffe og kager:  Her er Københavns bedst anmeldte cafeer og barer i 2019

Lars Krabbe

Få overblikket:  Her er alle stederne, du skal kende i Kødbyen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Peter Hove Olesen

10 timer i Valby:  Sådan skal du bruge en dag i Københavns Hollywood

Martin Lehmann

10 timer i Nordvest:  Sådan skal du bruge en dag i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

Miriam Dalsgaard

Ibyens gadeguide:  I Nørrebros globale sidegade kan du spise og udforske hele verden

Lasse Kofod

Udforsk byen:  Her bør du kigge ind, når du kører de 17 stop med Københavns nye metroring

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Annonce

For abonnenter

Annonce