0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnsk bro til 100 millioner har fået massiv kritik. Nu går borgmesteren ind i sagen

Flere gange har Teknik- og Miljøforvaltningen forsøgt at udbedre trafikproblemerne ved den nye Dybbølsbro. Nu prøver de igen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

I oktober 2019 åbnede Københavns bredeste cykelsti på den nye Dybbølsbro. Den har dog paradoksalt nok voldt problemer for cyklisterne, hvorfor teknik- og miljøforvaltningen flere gange har forsøgt at justere trafikløsningen. Nu er borgmesteren gået ind i sagen og varsler nye forbedringer.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er Københavns bredeste cykelsti, og den har kostet omkring 100 millioner kroner.

Alligevel har den dobbeltrettede cykelsti på Dybbølsbro ved Fisketorvet, der åbnede i oktober 2019, voldt en del trafikale problemer.

Det gælder især i det såkaldte fembenskryds mellem Skelbækgade, Ingerslevsgade og Dybbølsbro, hvor cyklister har stået klumpet sammen og været i tvivl om, hvordan de skulle forholde sig.

I første omgang forsøgte Københavns Kommune i efteråret at afhjælpe problemerne ved at tegne blå striber på asfalten og sætte skilte op.

Det er ingen hemmelighed, at Dybbølsbro har været udsat for kritik siden ombygningen, og en del har også været berettiget

Men det har tilsyneladende ikke været nok. Nu går teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i hvert fald ind i sagen og varsler endnu flere justeringer. Det skriver Vesterbro Bladet.

Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

»Det er ingen hemmelighed, at Dybbølsbro har været udsat for kritik siden ombygningen, og en del har også været berettiget«, siger Ninna Hedeager Olsen ifølge avisen.

»Heldigvis har Teknik- og Miljøforvaltningen også fået mange konstruktive input fra cykelglade københavnere. Forhåbentlig får vi taget hul på nogle af løsningerne under overførselssagen (en slags anden runde af budgetforhandlingerne, der finder sted her i marts, red.) inden længe, og så skal vi på den lange bane finde de bedste løsninger for trafikken på Dybbølsbro sammen med Cyklistforbundet og Vesterbro Lokaludvalg«.

De mulige løsninger tæller blandt andet et større venteareal ved krydset mellem Dybbølsbro og Ingerslevsgade, endnu flere optegninger på asfalten, der kan hjælpe cyklisterne, og et midterhelle på den dobbeltrettede cykelsti.

Læs mere: