Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den har kostet 100 millioner, det er Københavns bredeste cykelsti, og den volder allerede cyklisterne besvær

I sidste uge åbnede Københavns bredeste cykelsti på Dybbølsbro ved Fisketorvet. Selv om projektet er budgetteret til 100 millioner, er det ikke slut med de konflikter, den nye løsning skulle afhjælpe.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavns bredeste cykelsti åbnede for en uge siden. Den skulle forbedre de kaotiske tilstande, som op mod 21.000 cyklister, 7.000 bilister og 13.000 fodgængere hidtil har skullet stå model til hver dag på Dybbølsbro.

I en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med åbningen af broen 15. oktober udtalte teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen:

»Nu har vi endelig fået forbedret kapaciteten, hvilket giver en langt bedre hverdag for de titusindvis af cyklende og gående, som anvender Dybbølsbro. Det er slut med de konflikter, som førhen var dagligdag, når vi fremover får en langt mere hensigtsmæssig afvikling af trafikken«.

Noget tyder dog på, at tilstandene ikke er blevet forbedret, siden den 10 meter brede og dobbeltrettede cykelsti, der forbinder Vesterbro og Kalvebod Brygge, åbnede. Københavns teknik- og miljøforvaltning er derfor skredet til handling.

»Vi har været derude i dag og i går sammen med politiet for at hjælpe folk og guide dem de rigtige steder hen. Men simpelthen også for at se, hvad problemerne består i«, siger forvaltningens centerchef, Henriette Hall-Andersen, som mener, at situationen lige nu er »uhensigtsmæssig for alle«.

Hun fortæller, at problemerne især opstår om morgenen i det såkaldte fembenskryds, hvor Ingerslevgade skærer Skelbækgade, som bliver til Dybbølsbro.

Tanken med den nye cykelsti er, at cyklister, der kommer fra Vesterbro-siden og har kurs mod Fisketorvet, skal krydse Ingerlevsgade, stoppe op og vente på, at det bliver grønt lys, inden de krydser broen og et fodgængerfelt for at komme op på den dobbeltrettede cykelsti. Men det er angiveligt ikke så ligetil på nuværende tidspunkt.

Ikke alle kan tilgodeses

Henriette Hall-Andersen, hvorfor har man ikke bare lavet en cykelsti i hver side af vejen?

»Broen skal kunne rigtig mange ting: Den har et fembenet kryds i den ene ende ved Skelbækgade og Ingerslevgade, og den har en kobling til Cykelslangen, nogle forventede udbygninger og en nedlæggelse af en rundkørsel ved Fisketorvet. Det er derfor svært at finde den helt klare og nemme løsning på det her. Ønsket har her og nu været at lave en dobbeltrettet cykelsti. Denne løsning tilgodeser tidligere problemstillinger nede ved Fisketorvet«, siger Henriette Hall-Andersen.

»Dermed står vi lige nu med et onde, hvor det enten er den ene eller den anden ende, der bliver tilgodeset«.

»Når det er sagt, ved vi godt, at tilpasningen i forhold til at skulle vænne sig til at køre og placere sig på en anden måde, specielt om morgenen ved det fembenede kryds, er rigtig svær«.

Det er derfor, forvaltningen i disse dage befinder sig på Dybbølsbro sammen med Københavns Politi for at assistere cyklisterne.

»Vi kigger også på, om det kræver en tydeligere skiltning, om der skal være piktogrammer, bedre markeringer på vejene – eller om vi skal skrue på lyssignalerne«, siger centerchefen.

Vi vidste godt, at der ville komme problemer omkring fembenskrydset

En »bekymrende« situation

Skulle I ikke have tænkt på i forvejen, at det kunne skabe problemer?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jo, meget kan man tænke i forvejen, men noget er man nødt til at håndtere, når det er sat i drift. Både vi og politiet synes, at situationen lige nu er bekymrende. Vi har fremsat nogle forslag, der skal godkendes af politiet, og vi forventer at få en godkendelse i dag eller i morgen. Derefter kan vi sætte de her ting med skiltning, markeringer med mere i værk. Og dermed bliver det mere dynamisk«.

Men burde det ikke fungere gnidningsfrit allerede nu, i og med at projektet er budgetteret til 100 millioner kroner?

»Vi vidste godt, at der ville komme problemer omkring fembenskrydset, og det er også derfor, vi har været der både i dag og i går«.

Hvorfor er det så ikke, at man er gået med en anden løsning, når det på forhånd var kendt, at der ville opstå problemer?

»Jamen så havde vi fået problemer et andet sted«.

Men er det med 100 millioner kroner ikke muligt at lave en løsning, som ikke giver problemer?

»På nuværende tidspunkt har vi ikke fundet det gyldne snit, lad mig sige det på den måde«.

Næsten ligegyldigt hvilke løsninger vi laver derude, vil der være nogle, der skal gøre noget lidt anderledes, end de er vant til

Træk vejret

Hvornår kan københavnerne forvente, at det hele forløber mere gnidningsfrit derude?

»Hvis vi får godkendelserne af politiet i morgen, går vi i gang der. Vi er så klar, som vi overhovedet kan være. Vi vil kunne lave en del på en dag eller to i forhold til skiltning, piktogrammer og de blå opmærkninger af cykelbanerne. Lyssignalerne tager måske lidt længere tid«, siger Henriette Hall-Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Politiet godkendte løsningen i sin tid, men der er forskel på tegnebræt og virkelighed – og til tider er vi nødt til at justere efterfølgende. Vi opfordrer folk til at trække vejret i fem minutter og finde ud af, hvad de skal gøre, da det er et sted, hvor folk er vant til at færdes, og nu skal de gøre det på en ny måde«.

Og den opfordring kommer, selv om det har kostet op mod 100 millioner kroner?

»Næsten ligegyldigt hvilke løsninger vi laver derude, vil der være nogle, der skal gøre noget lidt anderledes, end de er vant til«.

Læs mere:

IBYEN

Mads Nissen

Ibyen tipper:  Croissantens storhedstid er forbi. Bliver et af disse 6 stykker bagværk arvtager?

Nanna Navntoft

Ibyens spise­seddel:  Her er 8 ting, du skal spise, drikke og opleve denne november

Lars Krabbe

Få overblikket:  Her er alle stederne, du skal kende i Kødbyen

Tobias Nicolai/Tobias Nicolai

Ibyens store burgerguide:  Hvor spiser man Københavns bedste burger? Vi viser vej til 12 saftige bud

Mads Nissen

Ibyen guider til comfort food:  Takket være disse 6 serveringer burde du kunne overleve din efterårsblues i København

Peter Hove Olesen

10 timer i Valby:  Sådan skal du bruge en dag i Københavns Hollywood

Martin Lehmann

10 timer i Nordvest:  Sådan skal du bruge en dag i Københavns rå mutant-bydel på ydersiden af Nørrebro

Pr-foto

Tacos, naturvin og nyt liv i et 00'er-hotspot:  Her er 9 nye spise­steder i København, du skal kende

Martin Lehmann

Det bedste stambord, den klammeste kælder og den smukkeste park:   25 københavnere udpeger deres yndlingssted i byen

OLESEN PETER HOVE

Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Miriam Dalsgaard

Ibyens gadeguide:  I Nørrebros globale sidegade kan du spise og udforske hele verden

Lasse Kofod

Udforsk byen:  Her bør du kigge ind, når du kører de 17 stop med Københavns nye metroring

Nanna Navntoft

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Mads Nissen

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

Emma Sejersen

Velkommen til hovedstaden:   Den ultimative byguide til nye studerende i København

Louise Herrche Serup

Mor er støjfølsom, far er nærig, og naturvin smager surt:   Her er 10 af de bedste forældrevenlige spisesteder i København

Ivan Boll

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Mads Elsøe (Arkiv)

Ibyens gadeguide:  Gammelt slumkvarter bobler af gode spisesteder

Erik Petersen

Hjælp, min ven skal giftes:  Den perfekte polterabend? Her er 12 anderledes ideer

Veras

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København

Jacob Ehrbahn (arkivfoto)

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Jens Dresling

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Maud Lervik

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Louise Serup

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

Jens Dresling

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

Casper Dalhoff

Stjernekok åbner nyt sted på Christianshavn:  Her er 5 ting, du skal spise og drikke i september

Maud Lervik

Ingen gramseri. Ingen racisme. Ingen diskrimination. Er det her fremtidens natklub i København?

»Man bliver grinet af eller får en kommentar som: »Slap dog af, jeg synes bare, din røv er god, tag det som et kompliment«

Inger Christine Løwe

»Jeg ved, at kommentarerne vil komme, for mit tøj vil af nogle blive opfattet som et råb om opmærksomhed«

Peter Hove Olesen

Rundspørge:  Kvinder overvejer, om de kan forsvare sig med nøgler og paraplyer, når de færdes alene om natten

Nanna Navntoft

Sådan svarer du igen:   Råb »kogte gulerødder!« til dem, der chikanerer dig i nattelivet

Philip Davali/Philip Davali

Send os dit tip:  Hvordan skaber vi et tryggere natteliv?

Peter Hove Olesen

Guide:  Her er 3 københavnske klubber med safer space-politik

Peter Hove Olesen

Natklub-ejer:  »Det største problem, vi har, er at mænd ikke kan opføre sig ordentligt, er for fulde eller for nærgående«

Peter Hove Olesen

Mød Club Mafia:  20 unge patruljerer byens natklubber. De er færdige med diskrimination, sexisme og racisme

Olivia Loftlund

38 organisationer tager afstand fra Distortion-leders status­opdatering:  Vi føler os ikke trygge til jeres gadefest

Joachim Adrian

Distortion-leder undskylder:  Jeg forsøgte at være sjov, og det gik helt galt

Anmeldelser

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden