0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tyske miljøzoner sender gamle biler til Danmark

Tyske storbyer forbyder forurenende biler, og de ender i Danmark. Samtidig kan Danmark ikke leve op til EU’s grænser for luftforurening.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Flere spår, at importen af tyske biler fra Danmark vil stige fra de 50.000, som den ligger på nu.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forurening og dødsfald i Danmark
Det kan kun betyde én ting for bilimporten til Danmark, mener foreningen Det Økologiske Råd.

»En stor del af de tyske bilejere vil købe en nyere bil, og en stor del af de brugte biler vil blive eksporteret til Danmark, hvor de vil forurene og betyde flere dødsfald«, siger bestyrelsesmedlem i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen.

Allerede i dag må alle dieseldrevne person- og varebiler i Berlin ikke være ældre end årgang 1997, mens tunge dieselbiler skal være nyere end årgang 1996. I hvert fald, hvis de skal sætte deres hjul i byens 88 kvadratkilometer store miljøzone. Alternativt skal dieselkøretøjerne have påmonteret partikelfiltre, mens benzinbiler skal være udstyret med katalysatorer.

Skat forventer også flere gamle tyske biler
De danske skattemyndigheder har endnu ikke statistik over, hvor mange biler der er blevet importeret fra Tyskland i 2008, men chefkonsulent Jørn Nysum Schoop fra Skat oplyser, at Danmark hvert år importerer 50.000 biler fra Tyskland, og at de fleste er mere end fem år gamle. Han forventer også flere biler som følge af de tyske miljøzoner:

»Det skulle da være underligt, om ikke det vil betyde, at der kommer flere tyske brugtbiler til Danmark«, siger Jørn Nysum Schoop.

Hos Dansk Automobilforhandler Forening forventer direktør Preben Kjær et decideret boom i antallet af brugte biler som følge af de tyske miljøzoner.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts