Debatindlæg afSara Aue Sobol

Selvstændig billedkunstner og snart mor til tre

Frifødselsbevægelsen glorificerer idéen om den stærke kvinde, der føder alene. Men der er ikke mindre styrke i at føde med hjælp, og alle kvinder skal have ret til at få den hjælp. Også os, der bor på en ø.

Jeg har ikke brug for guddommelig feminin kraft. Jeg har brug for fungerende færger

Lyt til artiklen

Jeg er efterhånden blevet ret træt af den måde, samtalen om frifødsler foregår på, det her holistiske sprog om at ’tage ansvar for sin egen krop’, samtidig med en konstant mistænkeliggørelse af sundhedssystemet og de kvinder, der arbejder i det. Så ofte bliver budskabet pakket ind i ord som intuition, instinkt, følelser, ’at gøre hvad kroppen fortæller dig’, mens der under overfladen ligger en passiv-aggressiv fortælling om, at kvinder, der vælger professionel hjælp, på en eller anden måde er mindre forbundne, mindre empowered eller mindre frie.

Jeg mistror ikke sundhedssystemet. Danmark har et af verdens bedste systemer for graviditet og fødsel, og ærligt talt føles mange af de her meget generaliserende negative fortællinger ret løsrevet fra virkeligheden, nogle gange næsten som klager fra mennesker, der er privilegerede nok til at have glemt, hvad et fungerende offentligt sundhedsvæsen faktisk betyder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her