0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ét trafikselskab for hovedstadens tog, busser og letbane skal være HOT - markante borgmestre siger NOT!

Regeringens plan om, at alle hovedstadens passagerer skal køre med ét samlet trafikselskab for tog, busser og letbane - kaldet HOT - får borgmestre op i det røde felt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Det er regeringens plan om at nedlægges regionerne, der får transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at rykke med en plan for at sammenlægge hovedstadens trafikselskaber

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drømmen om en mere velfungerende kollektiv trafik i hovedstaden skulle blive styrket ved transportminister Ole Birk Olesens (LA) nye forslag om ét samlet trafikselskab for S-tog, busser, letbane og lokaltog - men, ak, det bliver snarere et centraliseringsmareridt, der kan betyde dårligere betjening i borgerne.

Flere fremtrædende borgmestre fnyser nu ad udspillet efter at have læst udspillet.

Ikke mindst Hillerøds borgmester Kirsten Jensen, der også er formand for trafikselskabet Movia, som med regeringens plan skal nedlægges og fusioneres med Metroselskabet, S-togene, den kommende letbane på vestegnen og lokalbanerne i et nyt megaselskab kaldet HOT (Hovedstadens Offentlige Transport) med 34 deltagende kommuner.

Kirsten Jensen forstår ikke, hvorfor 11 kommuner i Region Sjælland ikke skal være med i HOT.

»Der er 56.000 pendlere fra disse 11 sjællandske kommuner, som vil skulle pendle ind og ud af HOT hver eneste dag, de har også krav på sammenhæng. De 11 kommuner vil så skulle starte et helt nyt trafikselskab fra bunden. Det giver ikke mere sammenhæng eller færre aktører«, skriver Kirsten Jensen til Politiken.

Movias formand undrer sig også over, at regeringen ikke lægger mere vægt på at give en finansiel indsprøjtning til forbedring af den kollektive transport i hovedstaden: »Når man gerne vil lave forbedringer i den kollektive transport ved vi, at det koster mange penge – og flere end vi har nu«, skriver hun.

Et gammel nummer

Herlevs socialdemokratiske borgmester, Thomas Gyldal Petersen, har et mindst lige så skarpt syn på sagen. Han taler med den vægt, det giver at være tidligere formand for hovedstadens trafikselskab Movia

»Det er det gamle nummer med, at hvis man ikke har konkrete nye initiativer eller penge, kan man altid foreslå en strukturændring, for så viser man tilsyneladende handlekraft«, lyder det harmfuldt fra Herlevs borgmester.

Han er stærkt tvivlende overfor, hvad sådan et fælles trafikselskab kan føre med sig af forbedringer.

»For hvis problemet, man vil løse med HOT, er, at toget er kørt, når bussen ankommer og den slags, er det jo som regel et spørgsmål om økonomi. Men jeg hører ikke fra regeringen, at der kommer flere penge«, siger Thomas Gyldal Petersen.

Centralisering nej tak

Borgmesteren fra vestegnen mener, at koordineringen mellem trafikformerne allerede er stærkt udbygget i Movia over hele Sjælland.

Og så har der i de senere år været organisationen DOT (Din Offentlige Transport), hvor de forskellige selvstændige trafikselskaber sidder sammen og prøver at koordinere køreplaner for alle i hovedstadsområdet.

»Dagsordenen med bedre samspil mellem transportformerne har vi arbejdet med længe, og vi er nået langt«, mener Thomas Gyldal Petersen.

Han har også et kritisk blik på, at staten ifølge Ole Birk Olesens oplæg skal sidde på fire af 11 bestyrelsespladser i et måske kommende HOT, mens kommunerne skal have syv. Hvad skal staten der?, spørger Herlevs borgmester.