Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Klima­bedraget

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Se to nye metrostationer: Kom på jomfrurejse med Cityringen

Den kommende metroudvidelse i København har været undervejs i 10 år. Politiken tog med på jomfrurejsen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den har været på vej siden 2009. Men nu er metroudvidelsen Cityringen tættere på at blive virkelighed end nogensinde.

I sidste uge kørte statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) med på den første testtur for passagerer, inden Cityringen åbner til sommer. Sådan lyder planen i hvert fald.

Statsministeren kørte med fra Gammel Strand station til Enghave Plads – to ud af i alt 17 nye stationer. Undervejs skulle der have været gjort stop ved de næsten færdige stationer København H og Rådhuspladsen. Det blev dog droppet, da tekniske problemer forsinkede testkørslen.

Social dumping og tekniske problemer

Med på testturen var desuden transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S), og borgmester på Frederiksberg, Jørgen Glenthøj (K).

»Vi vil vise ejerkredsen, staten, Frederiksberg- og Københavns kommuner, hvad Cityringen bliver til, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør for Metroselskabet.

Cityringen bliver i alt 15,5 kilometer lang med 17 stationer. Den vil forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. På testuren bliver der spurgt ind til kontroverserne om blandt andet social dumping blandt metrobyggerne, der har præget anlægsarbejdet i årevis.

Kommer Cityringen til tiden?

Der er tidligere blevet sået tvivl om, hvorvidt alle stationer når at blive klar til sommeren 2019.

Det er heller ikke muligt for Metroselskabet at give en endelig besked om, hvornår Cityringens stationer er klar:

»Når vi når hen sidst i april, så har vi et mere klart billede af, om vi har nået de sidste kritiske milepæle eller ej, så der regner vi med at give en åbningsdato, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet.

Men selv denne dato kan ændre sig, da det kræver en endelig sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen at køre med passagerer.

»Og den kan falde meget tæt på selve åbningsdagen, siger Henrik Plougmann Olsen.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Enghaveplads Station er beklædt med tegl, som en hilsen til Vesterbros røde tage.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet, statsminister Lars Løkke Rasmussen og Københavns Overborgmester Frank Jensen.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Administrerende direktør i Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen viser rundt.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Cityringen åbner officielt sommeren 2018.

Annonce

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Frederiksberg Borgmester Jørgen Glenthøj, Københavns overborgmester Frank Jensen, Jan E. Jørgensen (V), statsminister Lars Løkke Rasmussen og transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Et kig gennem vinduet fra en metrovogn.

Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Enghave Plads Station.


/ritzau og Politiken

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden