Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

På trods af en igangværende våbenhvile, har de seneste dage budt på angreb frem og tilbage mellem USA og Iran. En fredsforsker vurderer dog, at der ikke er akut risiko for, at våbenhvilen droppes.

Ekspert efter nye angreb: Våbenhvilen kan godt holde til lidt gengældelse

Røg stiger op efter amerikanske angreb mod mål i Iran. USA oplyser, at angrebene var et svar på et iransk droneangreb mod et fragtskib i Hormuzstrædet. (26. juni) Foto: U.s. Central Command/Ritzau Scanpix
Røg stiger op efter amerikanske angreb mod mål i Iran. USA oplyser, at angrebene var et svar på et iransk droneangreb mod et fragtskib i Hormuzstrædet. (26. juni) Foto: U.s. Central Command/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Iran og USA har i løbet af de seneste døgn angrebet hinanden i krigen i Mellemøsten, selv om de har indgået en rammeaftale, der indeholder både våbenhvile og åbning af Hormuzstrædet. Begge sider beskylder den anden part for ikke at overholde aftalen.

Det amerikanske militær gennemførte fredag et angreb på iranske radar- og militærinstallationer. Det skete som reaktion på et droneangreb, der torsdag ramte et singaporeansk fragtskib i Hormuzstrædet, en af verdens vigtigste fragtkorridorer. USA hævder, at det iranske regime står bag angrebet. Iran har i skrivende stund hverken be- eller afkræftet det konkrete angreb mod fragtskibet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her