Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Odense Stadsarkiv/Odense Stadsarkiv
Foto: Odense Stadsarkiv/Odense Stadsarkiv

Skillevej. Thomas B. Thriges gade har siden 1970 opdelt byen. Dette vil nu ændre sig.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Odense vil lokke med ny bymidte

Byplanlæggere valfarter til Odense, der planlægger storstilet retur til fortiden.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På Fisketorvet i Odense står en dybrød toetages informationsboks, der ikke i sig selv skriger tilløbsstykke.

Indholdet er heller ikke af en art, der sædvanligvis lokker større skarer til: Her er plancher om gadegennemskæring og trafiktælling, tekster om byrådsbeslutninger og en stor hvidmalet arkitektmodel, der forsøger at illustrere byplanlægning målestok 1:250.

Skulle det lyde småtørt, er det imidlertid ikke noget, der har holdt odenseanerne væk. Siden den røde boks med udstilling blev stillet op i slutningen af februar, har over 15.000 været indenfor for at se, hvordan man retter op på en fadæse.

Hvor byplanlæggere over hele verden i dag sætter en ære i at få mennesker ind i bykernerne, handlede det i 50’erne og 60’erne om at få mest mulig trafik hurtigst muligt ned til eksempelvis havneområderne for at lodse og laste.

Resultatet af den tankegang kan ses i København, hvor det i denne uge kom frem, at man overvejer at lægge den store indfaldsvej Åboulevard under jorden for igen at skabe plads til åen.

LÆS OGSÅ

Men tankegangen fås ikke tydeligere end på en byvandring med projektchef Svend Heegaard fra Odense Kommune.

»Her er den så«, siger han, da vi kommer ud af den røde infoboks. Bag os ligger Odenses gågader med forretninger og handelskvarter. Ude foran os gemmer museer, koncerthus og den gamle H.C. Andersen-bydel sig, eller i hvert fald resterne af den.

Men for at komme derover skal vi krydse den: Thomas B. Thriges Gade. Der gennem de seneste mange år har fået byplanlæggere og arkitektstuderende fra ud- og indland til at komme og nærstudere, hvordan det ikke skal gøres:

For øjnene af os pløjer et brølende bilbånd i fire spor sig gennem Odenses centrum. 30.000 biler i døgnet. Siden åbningen i 1970 har den spærret af for al tværgående færdsel i Odenses bykerne, der nu er så skamferet, at man har valgt at bruge trekvart milliard kroner for at omgøre den store fejltagelse.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

  • Maud Lervik

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden