Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Babybjörn. I 1961 lykkedes det den svenske designer Björn Jakobsson at få sin nevø Nisse til at være testpilot for den første svenske babysitter. De fleste forældre korsede sig dog ved tanken om, at deres poder skulle sidde i små stole, så det var først i 1980'erne, at sitteren blev populær. Foto: Babybjörn

Babybjörn. I 1961 lykkedes det den svenske designer Björn Jakobsson at få sin nevø Nisse til at være testpilot for den første svenske babysitter. De fleste forældre korsede sig dog ved tanken om, at deres poder skulle sidde i små stole, så det var først i 1980'erne, at sitteren blev populær. Foto: Babybjörn

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fremragende udstilling viser design i børnehøjde

Designmuseum Danmark har åbnet dørene for 'Barnets århundrede'.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke så tit, man besøger en udstilling, hvor man kan høre barnelatter i alle rum. Eller hvor der står små taburetter ved podierne, så ungerne kan kravle op og kigge med.

Men sådan er det på Designmuseum Danmark lige nu.

Barnets århundrede er tilrettelagt, så den ikke kun er sjov for voksne, men også har en masse at byde på for de helt små, og det er en kæmpe gevinst, som betyder, at man går gennem de mange sale med et stort smil på læben.

En barndom fyldt med glæde

Barnets århundrede tager udgangspunkt i svenskeren Ellen Keys bog af samme navn fra 1900. Bogen vakte opsigt, fordi hun proklamerede, at det 20. århundrede måtte blive børnenes tid.

Børnearbejde, dårlig skolegang og fattigdom måtte snart høre fortiden til, mente Key. Idealet var, at familien skulle værne mod samfundets omfattende krav, og at børn skulle have en barndom fyldt med glæde, sjove udfordringer og retten til at være børn.

De tanker løber igennem udstillingen på Designmuseet, der er direkte inspireret af udstillingen ’Century of the Child: Growing by Design 1900-2000’, som blev vist på MoMA i New York i 2012.

Barnets århundrede har dog særligt fokus på nordisk design til børn og har allerede været i Sverige, og til efteråret rejser den videre til Finland.

Det er så at sige museumsverdenens bud på, hvad det vil sige at være barn i det 20. århundrede med fokus på design, der favner fra stort til småt, fra byplan, skolebyggeri og legepladser til børnemøbler, børnebøger, legetøj og meget mere.

Og fordi udstillingen er tilrettelagt af folk med designhistorisk baggrund, er det også en udstilling, der hylder den gode smag og de tanker, der har præget elitens opfattelse af den gode barndom gennem 20. århundrede.

Lego bidrager med en plakat

Her er selvfølgelig børnemøbler af Børge Mogensen, Nanna Ditzel og Alvar Aalto. Legetøj af Kay Bojesen og billeder fra modernisternes idealboliger i Stockholm i 1930’erne, hvor alt, hvad der handlede om lys, luft og adgang til naturen, var det hotteste i tiden.

Og fordi det er en udstilling om skandinavisk design, er her hverken Anders And-blade, Barbie-dukker eller smølfehuse, hvilket man godt kan savne, men så havde det jo været en anden udstilling.

En udstilling, der hylder den gode smag og de tanker, der har præget elitens opfattelse af den gode barndom gennem 20. århundrede

Det er den gode smag, der går igennem salene på Designmuseet, men den er nu også ret bred. Her er Brio-togbaner, Tripp Trapp-stole, stribet svensk unisextøj, Christianiacykler og en smule Lego.

For sidstnævntes vedkommende må det være underligt at opleve en stor udstilling om barnets århundrede og så kun optræde med en plakat. Lego har vidst, at udstillingen skulle komme, men har tilsyneladende ikke bidraget, og det er en skam, for hvis der er et stykke legetøj, der kendetegner nordisk legetradition, må det da være Lego.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tumlemøbler

Men Designmuseet har gjort adskillige kup i forbindelse med udstillingen. For det første har man indledt et samarbejde med danske Bobles, der laver tumlemøbler til børn.

Firmaet er etableret af søstrene arkitekten Bolette og tekstildesigneren Louise Blædel, der har udviklet en serie møbler, som ungerne kan bygge oven på hinanden, vippe på, sidde på og ligge på. I et plastagtigt materiale, som betyder, at børnene ikke kommer til skade, men bare kan blive ved med at lege og lege.

I flere rum finder man byggeklodser, tumlemøbler og små stole fra Bobles, og det betyder, at børnene kan slå sig løs og have det sjovt, mens mor og far går på udkig i udstillingen og svælge i minder fra deres egen barndom.

Udstillingen er nemlig bygget op som en slags memorylane, men ikke på en tilbageskuende måde, hvilket leder til det andet kup, som Designmuseet har gjort. Hvert år uddeles Kay Bojesens mindelegat til to kunstnere, som så skal fremstille et værk, der vises på Designmuseet. I år er legatet gået til indretningsarkitekten Mille Fly og fotografen Sofie Helsted, og sammen har de lavet en installation, der tager udgangspunkt i Kay Bojesens aber, elefanter, bjørne og andre trædyr, som ungerne kan lave små film med på iPad. Det er godt tænkt, og for de lidt større børn en sjov beskæftigelse. Og det er en god måde at gøre Kay Bojesens træfigurer vedkommende for nutidens børn.

I den gode smags tjeneste

Tredje kup, som Designmuseet har gjort, er at indrette en hel afdeling med Hans J. Wegners lille børnesæt Peters bord.

Her kan børnene sætte sig på de små stole og lave tegninger, mens forældrene tager en slapper. Og de to gange, jeg har set udstillingen, har der været fyldt med børn, som bare syntes, det var superhyggeligt at sidde og tegne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De tre kup er geniale, for på den måde møder museet børnene, der hvor de er. Om de så har lyst til at springe rundt i Bobles’ møbler, lave små film eller bare sidde og tegne lidt, så er muligheden der.

Og det er klogt tænkt af udstillingens kuratorer, museumsdirektør Anne-Louise Sommer og museumsinspektør Christian Holmsted Olesen. Det største kup er nemlig, at de har fået alle elementer til at smelte sammen.

Her er både noget for folk, der vil gå rundt og mindes deres barndom. Her er noget for folk, der vil læse om de tanker, pædagoger og designere har gjort sig igennem det 20. århundrede. Her er noget for folk, der bare elsker design. For børn, der vil hygge sig og have det sjovt. Alt sammen i den gode smags tjeneste og fremragende.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden