0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Større end banegårdene i Odense og Aarhus: Regeringen vælger den dyre model for Københavns nye kæmpestation

Med sit nye trafikudspil går regeringen efter den mest ambitiøse model for udvidelsen af Ny Ellebjerg Station syd for København. Den udvidede station, der bliver landets tredjestørste, skal udgøre et nyt trafikknudepunkt for trafik til og fra hovedstaden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Arkitema Architects
Rendering: Arkitema Architects
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ny Ellebjerg Station syd for København skal forvandles til en omkring 436 millioner kroner dyr hovedbanegård, der bliver større end banegårdene i Aarhus og Odense.

Det fremgår af et notat fra regeringens trafikudspil, der netop er blevet offentliggjort. Målet med den nye Ny Ellebjerg Station er at skabe et stort trafikknudepunkt for kollektiv trafik ind og ud af København.

Med nye perroner til landsdels- og regionaltog på Øresundsbanen vil man skabe en sydlig jernbanekorridor til og fra hovedstaden, og man vil øge passagerkapaciteten ved at gøre adgangen til busser, S-tog og den kommende Sydhavnsmetro mere smidig.

Når stationen efter planen er færdigopført i 2025, vil det daglige antal passagerer ifølge regeringsnotatet stige fra 5.000 til omkring 37.000. Det gør stationen til landets tredjestørste målt på passagerantal.

Som tidligere beskrevet i Politiken er det noget af en ingeniøropgave at få Øresundsperronerne til at hænge sammen med de øvrige, fordi banerne omkring Ny Ellebjerg Station krydser hinanden som pindene i et spil mikado. Men ønsket om nyt knudepunkt har været både borgerlig og rød trafikpolitik, så den nuværende regering kan forvente opbakning til udvidelsen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Læs mere