Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Afstand. De svaner den samme, men sørger i hver sin verden (Benedikte Hansen og Nanna Skaarup Voss)
Foto: Miklos Szabo

Afstand. De svaner den samme, men sørger i hver sin verden (Benedikte Hansen og Nanna Skaarup Voss)

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ensomhed og tosomhed bliver smukt skildret på Teater Får302

Lille sorgstykke lyser stærkt mellem mor og datter, men hvad skal den døde far stille op midt i det hele?

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er svært at dø, man skal øve sig«.

Pigen Lille holder sig for næsen for at se, hvor længe hun kan holde vejret. En flodbølge er på vej. Far er væk, og mor er ved at gå i opløsning. Midt i stuen.

Ligbleg og iført badekåbe sjosker moren rundt i savnet. Benedikte Hansen er en hel flodbølge i sig selv, men holder den virtuost i ave. En sitrende strøm går ud i de nervøse fingre, øjnene er på vej ind i mørket, mens munden pludselig bryder ud i manisk latter: De skal da plante et træ lige midt på stuegulvet – foden sparker desperat til skovlen. Så skal alt blive godt igen.

De har prøvet at fjerne alle spor af manden, der er død, men han bliver ved med at dukke op igen. Ned i flyttekassen med hans duft: »Visk, væk, nu«. Bare trist, at Lille ligner sin far: »Vi fjernede hendes ansigt, skar det af«.

Over for ord – skabt af dramatikeren Abelone Koppel – der kan slå over i det poetisk absurde og blomstre vildt om angst og længsel, om dyret i skoven og bølgen, der kommer, gør det godt at have en parcelhusstue til at inddæmme det hele.

Stærkest virker de enkle, fortættede udtryk. Momentvis har følelserne det med at løbe over, og ordene begynder at sile – i retning af det lidt skabelonagtige sorgarbejde.

Det er forunderligt, som scenografen Mie Riis har fået rummet til at udvide sig på Får302’s minimale scene med plads til både sofa, blomsterbed og spejlende panoramavindue.

Maria Kjærgaard-Sunesen forstår tilsvarende i sin iscenesættelse at skabe en dynamisk fornemmelse af kontrasten mellem morens og lillepigens verdener, så man mærker ensomhedens isnen, men også hvordan de to liv bøjer sig mod hinanden og forsøger at strømme sammen igen.

Barnlig robusthed og et skær af udskyld

Forestillingens styrke ligger i den tabs- og tosomhedskonstellation, og det bliver et problem for Benjamin Boe Rasmussen som faren, der vender tilbage fra den anden side – og forsvinder igen.

Hans figur synes fra dramatikerens hånd at have svært ved at finde fodfæste, et sted at tale fra. Det bliver en tam kredsen om begæret, der var engang, og en forventelig opsang til moren om at træde ud af det rådne blomstervand og vende tilbage til livet igen.

Faktisk viser 72 vandglas sig at kunne rumme en hel flodbølge af sorg

Mærkeligt nok er der ikke rigtig nogen kontakt mellem ham og Lille, der i skjul borer ansigtet ind i en af hans efterladte trøjer.

SE OGSÅ:

Her mærkes savnet for alvor, så det stikker i hjertet.

Der er et skær af uskyld over Nanna Skaarup Voss, men også en skøn barnlig robusthed, sådan som hun stiller op med det ene glas vand efter det andet til moren: »Hvis man ikke drikker, dør man af tørst«.

Faktisk viser 72 vandglas sig at kunne rumme en hel flodbølge af sorg.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden