0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Plaget maestro genoplivede rædslen

Sovjettidens frygt blev manet frem fra fortiden, da Michail Jurowski var tilbage i Operaen for at dirigere russisk musik med Det Kongelige Kapel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ivan Riordan Boll
Foto: Ivan Riordan Boll

Michail Jurowski virkede fysisk plaget, men slap ikke for at gå på scenen flere gange for at modtage klapsalver.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er fascinerende, så forskellig en oplevelse det er at gå til koncert med DR SymfoniOrkestret, Copenhagen Phil og Det Kongelige Kapel. Alle tre københavnske orkestre spiller trods væsentlige forskelle i antal musikere, budgetter og andre grundlæggende arbejdsbetingelser det samme klassiskromantiske repertoire. Men et symfoniorkester er ikke bare et symfoniorkester. De tre orkestre lyder forskelligt. De har forskellig klang, forskellige forcer – og forskelligt publikum.

Kapellet bruger i sagens natur det meste af sin arbejdstid i Operaens orkestergrav, men når de fire gange om året indtager scenen for at spille symfonisk musik, tiltrækker de et opmærksomt publikum, der virkelig lytter.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu