Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kunstneren Katharine Grosses malede træer i Aarhus har skabt debatten, om værket i sig selv ødelægger natur.
Foto: Privatfoto

Kunstneren Katharine Grosses malede træer i Aarhus har skabt debatten, om værket i sig selv ødelægger natur.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aros svarer igen: Vi ødelægger ikke mere græs end på en gennemsnitlig dansk festival

Museumsdirektøren på Aros afviser, at kunstværket med rødmalet natur i Aarhus er miljøskadelig. Hæv blikket, lyder opfordringen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunstmuseet Aros har alle nødvendige tilladelser, og naturen lider ikke overlast.

Sådan lyder Aros-chef Erlend Høyerstens kommentar til en sag om et omstridt værk af Katharine Grosse. Værket, der er uden titel, er et land art-projekt med træer, græs og planter, som i et hjørne ved Strandvejen og Oddervej i Aarhus er overmalet med rød akrylmaling.

Det er en del af den kommende 2017-flagskibs-udstilling, 'The Garden', hvor værker om natur og mennesker vises under åben himmel, og kunstneren vil med sin røde maling have os til at »genoverveje vores syn på haven som idealiseret natur«.

Mennesket er aldrig godt for naturen. Vi bruger og misbruger naturen. Vi slår vores plæner, henter juletræer og spiser af naturen

I stedet har værket sat bål i en mindre shitstorm på Facebook. En aarhusianer med adresse i Højbjerg tæt ved værket, Tine Høisgaard Jørgensen, postede tidligere i weekenden billeder af værket og spurgte:

»Er dette ok? Vil du acceptere, at dette foregår?«.

Det var der mange, der ikke ville, fremgår det af hadske toner på Facebook,  og foreløbig har 2.500 mennesker delt indlægget.

Tine Høisgaard Jørgensen, som postede indlægget, siger til Politiken, at det er »absurd«, at Aros »ødelægger natur for at vise, at naturen ødelægges«, men det er misforstået, siger Erlend Høyersten fra Aros.

»Det er et stort landskabsmaleri og land art-projekt, som handler om, hvordan vi forholder os til naturen. Det handler ikke nødvendigvis om naturbeskyttelse. Men jeg håber da, at det her gør, at folk giver sig til at stille spørgsmål ved brugen af sprøjtemidler i naturen, og hvordan vi behandler naturen«.

Også på Rådhuset vækker værket vrede. Formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Aarhus, Ango Winther (S), vil på det førstkommende udvalgsmøde spørge, »hvad pokker, der er sket« og tage sagen op.

Det skal holde i to måneder

Museet har alle tilladelser i orden, understreger Erlend Høyersten, og har forpligtet sig til at bringe alt i orden efter sig.

»Og der er tale om vandbaseret akrylmaling, plastmaling, og det er ikke giftigt. Græsset vil gro videre, selv om det er malet. Og selv om det ikke er giftigt, har vi sagt, at vi fjerner græsset bagefter«.

Akrylmaling er ikke ligefrem naturmaling. Hvorfor ikke bare bruge rødbedefarve?

»Det havde vi nok også gjort, hvis ikke vi vidste, at værket skal stå i to måneder«.

Lovligt at bruge hjernen

Museet sørger i stedet for, at græsset skrabes af efter udstillingen, så der ikke er eventuelle reststoffer tilbage. Dertil kommer to træer, som museet håber, vil overleve, og gør de det ikke, sørger museet for nye, siger museumschefen.

»Der bliver selvfølgelig et mindre areal på stedet, hvor alt græsset i en periode vil være skrabet af. Men det er det. Og det areal er mindre end de græsarealer, der går til på en almindelig dansk festival«, siger museumslederen.

»Og så får jeg lyst til at citere, hvad en biolog lige sagde: Det er lovligt at bruge hjernen, selv om hjertet slår. Mennesket er aldrig godt for naturen. Vi bruger og misbruger naturen. Vi slår vores plæner, henter juletræer og spiser af naturen«.

Erlendt Høyersten forstår godt, at folk reagerer på det meget iøjnefaldende stykke rød plæne:

»Men det handler også om lige at løfte blikket. Kunstens opgave har altid været at skabe debat og løfte os alle sammen til glæde for samfundet. Men vi lever i en tid, hvor man reagerer  på følelser, og debatten bliver meget polariseret«, siger han og peger på, at mange af facebook-indlæggene om det pågældende kunstværk er holdt i bidske toner.

»Jeg ville ønske, vi kunne blive i midten, hvor man har en samtale i stedet for hele tiden at slå hinanden i hovedet«.

The Gardens første del med 116 værker på Aros åbnede i påsken, mens de to sidste dele åbner i pinsen med 14 værker i byrummet og 16 værker, der vil stå langs stranden syd for Aarhus frem til 30. juli.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden