0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alt kan formes af papir: Peter Callessen sætter svingninger i gang, der ræsonnerer dybt og smukt et sted mellem skønhed og smerte

Kunstneren Peter Callesen transformerer papir til smukke syner, men den dialog, der lægges op til med tre ældre kunstnere på Øregaard Museum, kommer ikke for alvor i sving.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Callesen
Foto: Peter Callesen

Måske er det syndefaldet, Peter Callesen skildrer i 'The Fall' fra 2008, hvor skelettet er i noget nær naturlig størrelse.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vibrationen mellem skrøbelighed og styrke slås an allerede i det første værk på Peter Callesens aktuelle udstilling på Øregaard Museum, men det er ikke ham, der er kunstneren. I stedet er det Anna Sybergs ’Blomstrende æblegren’ fra 1910, der tager imod og sætter stemningen med sin skiften mellem skitse, farvelagte felter og hvidt papir og får helheden til at sitre.

Callesens eget værk, ’Blomstrende bier’, har tydeligvis sit udspring i Sybergs akvarel, men er samtidig umiskendeligt et værk af Peter Callensen, for der er ingen andre, der kan få almindeligt hvidt papir til at blive til både blomster, bier og tegn på forgængelighed.

Callesen tog afgang fra Goldsmith College i London i 2000 og arbejdede de første år videre med performances, der oftest var både poetiske og tragikomiske. Men snart kom der en egenartet kunstnerisk praksis til, for Callesen begyndte at folde, klippe og skære i hvidt papir, så det stod efter.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts