Forestil jer en lægestuderende, der gerne vil være kirurg, men som frygter, at han bliver ude af sig selv, hvis han ser blod. Hvordan skal man forholde sig til det som underviser?«.
Med denne analogi beskrev Harvard-professor Jeannie Suk tilbage i 2014 i The New Yorker et ny fænomen, hun havde observeret på universitet: Flere jurastuderende udtrykte pludselig ønske om, at der ikke længere blev undervist i bestemte emner, for eksempel voldtægtslovgivningen, fordi den risikerer at retraumatisere personer, der har været ude for seksuelle overgreb.
Jeannie Suks oplevelser vakte opsigt, men de er langtfra enestående. Sidenhen har en lang række sager, hvor amerikanske studerende har saboteret undervisning og krævet fyresedler til forelæsere, som de mente gjorde sig skyldige i diskriminerende eller krænkende undervisning og opførsel, skabt overskrifter.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind