Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ifølge skuespilchef på Det Kongelige Teater er der ikke nogen modsætning mellem klassikere som 'Kongens Fald' og ny dansk dramatik.
Foto: Peter Hove Olesen

Ifølge skuespilchef på Det Kongelige Teater er der ikke nogen modsætning mellem klassikere som 'Kongens Fald' og ny dansk dramatik.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skuespilchef afviser kritik: Man kan også spørge sig selv, om dramatikerne har nok på hjerte til at fylde Store Scene?

Man skal ikke lave noget, der er dårligt, bare for at lave ny dansk dramatik, siger Morten Kirkskov.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lider landets store scener af berøringsangst over for nyskrevet dansk dramatik?

Det mener manuskriptforfatter og formand for Danske Dramatikere Nikolaj Scherfig. Han retter blandt andet skytset mod landets store scener, som i hans optik prioriterer klassikere og versioneringer af tv-serier og romaner på bekostning af ny dansk dramatik.

Men den kritik finder skuespilchefen på Det Kongelige Teater er skudt helt viden siden af.

»Lige nu har vi tre-fire bestillinger målrettet Store Scene ude hos nogle af Scherfigs medlemmer. Halvdelen er forslag, vi har fået fra dramatikerne, og resten har vi selv prikket og spurgt. Men det er ikke nogen hemmelighed, at det koster kassen at producere en forestilling på Store Scene, og derfor er man naturligvis meget varsom, fordi man ellers risikerer at skyde sig selv i foden. Man skal ikke lave noget, der er dårligt, bare for at lave ny dansk dramatik«, siger Morten Kirkskov.

»Og det er jo ikke forbudt for danske dramatikere selv at sende noget ind. Men vi får ikke særlig mange forslag til noget, der egner sig til Store Scene. Så man kan også spørge sig selv, om dramatikerne har nok på hjerte til at fylde Store Scene«.

Ifølge skuespilchefen er det ikke problematisk, at der opføres både klassikere som ’Amadeus’ eller versioneringer af tv-serier som ’Riget’ på Det Kongelige Teaters Store Scene – det handler om doseringen.

»’Riget’ bliver spillet for et kæmpe publikum, og det er ikke et spørgsmål om enten-eller, men både-og. Hvis jeg havde danske stykker, som kunne fylde Store Scene, var der ikke noget, jeg hellere ville«.

Selv har Det Kongelige Teater udviklingslaboratoriet KGL Dansk, og her har man de seneste år fået flere hundred ting ind, fortæller Morten Kirkskov.

»Men det er meget få af dem, som har potentiale til at kunne noget på Store Scene, så derfor har vi selv måttet opsøge dramatikere for at lave samarbejder. Men igen, vi udvikler selv, og lige nu kender jeg ikke nogen landsdelsscener, som ikke udvikler dansk dramatik«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden