0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tusindvis af signaturer gransket: Kan man være sikker på, at billedet af Willumsen er en formue værd, når det er signeret ’Jens Ferdinand Willumsen’?

En museumsdirektør har undersøgt tusindvis af kunstneres værker for at registrere deres signaturer. Nu er materialet samlet i to digre bøger, der skal gøre det nemmere at kende forskel på ægte og uægte kunst. Noget af en bedrift, men prisen trækker ned.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Kamper Vendrup
Grafisk layout: Rasmus Kamper Vendrup

Ved en kritisk undersøgelse er det vigtigt at vide, at kvindelige kunstnere skiftede navn, når de før i tiden trådte ind i det hellige ægteskab. F.eks. havde Anna Ancher og Agnes Slott-Møller engang heddet henholdsvis Anna Brøndum og Agnes Rambusch. Vilhelm Hammershøi derimod fik lov til at forblive Vilhelm Hammershøi - eller V.H., som han skrev på sine billeder.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvor havde det hele været nemmere, hvis alle kunstnere blot signerede deres værker! Og svindlere og bedragere ikke gjorde det for dem, så det lignede, for at booste et værks salgsværdi over for en naiv eller utilstrækkeligt informeret køber.​​​​​

Det er baggrunden for, at Ole Faber, en tidligere museumsdirektør fra Varde-egnen, har udgivet den hidtil mest omfattende danske signaturregistrant, et tobindsværk, som omfatter cirka 20.000 signaturer af 5.000 danske kunstnere født før 1930. Det er ikke den første udgivelse af sin slags. ’Signaturbogen’ af Kai V. Timm udkom i 1962, den omfattede 1.800 signaturer af cirka 1.000 kunstnere, og den har længe kaldt på en opdateret efterfølger.

Men hvorfor flere signaturer af den samme kunstner? Fordi enhver kunstner i løbet af sin karriere kan ændre signatur – og oftest gør det, ligesom han eller hun også kan ændre stil.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter