0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ronn Torossian/Ritzau Scanpix
Foto: Ronn Torossian/Ritzau Scanpix

David Datuna spiser Maurizio Cattelans værk 'Comedan' og døber sin performance 'Hungry Artist'.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sulten kunstner spiser banan til en værdi af 1 million kroner og kickstarter stor diskussion om kunst

Under titlen ’Comedian’ havde den italienske stjernekunstner Maurizio Catellan udstillet en banan, der var sat op på væggen med gaffertape. Nu har en anden kunstner spist værket og sat gang i en større diskussion.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvor meget kommers kan en banan tapet fast til en hvid væg skabe?

Ikke meget, skulle man tro, men så kan man godt tro om igen.

I løbet af de seneste dage har netop de komponenter været det mest omtalte kunstværk ved en af verdens største kunstmesser, Art Basel Miami.

Værket ’Comedian’ af den italienske kunstner Maurizio Catellan består ganske simpelt af en banan indkøbt i et supermarked i Miami og sat fast til væggen på galleriet Perrotins stand på messen med et stykke tape, og et skilt afslører, at prisen på værket er omkring 1 million kroner.

Nu er værket blevet endnu mere omtalt, fordi en anden kunstner, David Datuna hedder han, har pillet bananen ned fra væggen og spist den. Han kalder sin performance ’Hungry Artist’ og skriver sig ind i en lang tradition af kunstinterventioner, hvor et værk er blevet ændret på den ene eller anden måde uden den oprindelige kunstners accept. Kendte eksempler er folk, der har tisset i Marcel Duchamps berømte urinal ’Fountain’, og John Lennon, der i 1966 tog en bid af Yoko Onos værk ’Apple’, der består af et æble på en piedestal.

»Jeg elsker Maurizio Cattelans kunstværker, og jeg elsker virkelig den her installation. Den er meget smagfuld«, skriver Datuna på Instagram under en video, hvor han spiser bananen.

Inden Datunas happening kørte diskussionen om værket på, om det overhovedet kunne omtales som kunst. Og om det i så fald var god kunst. Om det var kejserens nye klæder, om Catellan, der her for første gang i 15 år udstiller et nyt værk på en messe, har begået en mesterlig popkulturel kommentar til de rige samlere, som køber alt uanset prisen, hvis bare navnet er det rigtige – og som alligevel ikke aner, hvad en banan skal koste – eller om han denne gang simpelthen er for plat.

For kan en banan til 30 cent og et stykke gaffertape med en kunstners mellemkomst virkelig blive omkring 1 million kroner værd?

Værket har ikke alene været centrum for kunstteoretiske diskussioner, men det helt store trækplaster på kunstmessen. Det i en sådan grad, at det på et tidspunkt måtte pilles ned, fordi der var for stort pres på galleriets stand, og fordi galleristen var bange for, at de andre kunstværker tog skade.

Eva Uzcategui/Ritzau Scanpix
Foto: Eva Uzcategui/Ritzau Scanpix

En kvinde lader sig fotografere foran Cattelans værk, inden det først blevet taget ned på grund af det store pres fra publikum og siden spist som en happening.

’Comedian’, som findes i fem udgaver i alt, blev solgt, allerede inden messen åbnede for offentligheden.

At det nu spiste værk allerede er solgt, betyder ikke noget, siger galleristen Emmanuel Perrotin, som repræsenterer Catellan. Værket kommer med en anvisning til køberen om at skifte bananen ud hver 7.-10. dag, og ifølge galleristen havde han sådan set selv spist et af værkerne i dagene inden.

Galleristen lukkede også Art Basel Miami ned, idet han pillede bananen ned fra væggen og spiste den.

Maurizio Cattelan har flere gange før præsteret at skabe røre om sine minimalistiske og ofte ironiske værker. Blandt andet skabte det stor opmærksomhed, da han installerede værket ’America’ på Guggenheim i New York. Værket er et fuldt funktionsdygtigt toilet i 18 karat guld, som kunstneren anbefalede de besøgende at anvende. Gaffertapen er også et materiale, han tidligere har arbejdet med. Mest berømt, da han i 1999 udstillede galleristen Massimo De Carlo tapet fast til væggen i sit eget galleri under titlen ’A Perfect Day’.

Galleriet har ikke været sent til at udnytte opstandelsen og har oprettet en instagramkonto kun til Catellans bananværk og kommentarer til det.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…
  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (1): Hippier, rock med rock på – og kunsten at score en kasse bajere
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (1): Hippier, rock med rock på – og kunsten at score en kasse bajere

    Henter…

    Tag med på en lydrejse til Roskilde Festival i dette første afsnit af musikpodcastserien ’Roskilde i hjertet’, som fortæller om de første årtier: 1970’erne og 1980’erne. Hør første afsnit her.