0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Hjælp til trængte medier: Australien vil tvinge Google og Facebook til at betale etablerede medier for deres stof

De australske politikere har opgivet af få mulitinationale platforme som Google og Facebook til frivilligt at kompensere landets medier for de store beløb, de tjener på at bringe deres stof videre og bebuder nu betaling. Det kan blive et eksempel for andre lande, mener en medieekspert.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Denis Charlet/Ritzau Scanpix
Foto: Denis Charlet/Ritzau Scanpix

Med et nyt regelsæt vil Australien hjælpe traditionelle nyhedsmedier med at få kompensation, når techgiganter gør brug af deres indhold.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den australske regering vil tvinge selskaber som Google og Facebook til at betale australske medier for det af deres stof, som de store, digitale platforme tjener penge på at bringe videre. Det sker, efter at regeringen og de to selskaber forgæves har forsøgt at nå frem til en frivillig aftale.

Selv om medier rundt om på kloden oplever stigende læsertal under coronapandemien, lider de samtidig store økonomiske tab, fordi annonceindtægterne er styrtdykket. De tab kommer oven i årelange vanskeligheder med at sikre økonomi i traditionelle medier, og nu har den australske regering altså tabt tålmodigheden.

»Det er store firmaer, vi har at gøre med, men der er så meget på spil, at vi er indstillet på at slås«, siger den australske finansminister Josh Frydenberg til det statslige australske tv-selskab ABC og tilføjer, at regeringen vil afsløre detaljerne i det påtænkte regelsæt til juli.

Alene i 2018 tjente Google ifølge en undersøgelse, hvad der svarer til 32 milliarder kroner på indhold, som var skabt af virksomheder i nyhedsbranchen, men kun en beskeden del af beløbet blev kanaliseret tilbage til medierne. Google har betegnet tallene fra undersøgelsen som unøjagtige og påpeget, at søgemaskinen omvendt viser mange brugere videre til nyhedsmediernes sider.

Flere lande har i de senere år forsøgt at bremse Googles og Facebooks dominans som distributører af indhold på bekostning af blandt andre de lokale nyhedsmedier. De franske myndigheder har beordret Google til at forhandle med udgivere om betaling for nyhedsstof, som søgemaskinen tjener penge på at vise hen til. Men indtil EU i marts 2019 vedtog nye ophavsrettigheder for onlinemedier, stod landene ret alene i deres armlægning med Google og Facebook.

»Regeringer verden rundt har faktisk kæmpet med det her spørgsmål i mange, mange år. Jeg er ikke sikker på, at beslutningen her bliver afgørende, men det er i hvert fald en begyndelse«, siger professor Monica Attard, leder af journaliststudiet ved University of Technology i Sydney til australske ABC.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter