0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Donald Trump aflyste besøg på kirkegård fyldt med »tabere« og tømte i stedet ambassade for kopikunst

Et flot billede af Benjamin Franklin og sølvnips var blandt tingene, som den amerikanske præsident havde med hjem i flyet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix
Foto: Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

Flyet var ladet med kunst, som viste sig at være kopier, da Donald Trump kom hjem fra Paris i 2018.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At den amerikanske præsident, Donald Trump, har en mangeårig flirt med det opulente, er ingen hemmelighed.

Det står alle og enhver frit for at konstatere med et blik på præsidentens højhuse.

Ukærligt er præsidentens æstetiksyn blevet beskrevet som en fattig persons forestilling om en superrigs liv.

Det image er ikke blevet svækket, efter at det i løbet af ugen er kommet frem, at præsidenten under et besøg i Paris i 2018 ikke alene aflyste et besøg på en amerikansk militærkirkegård på grund af regn – og fordi han anså de afdøde soldater som »tabere« ifølge The Atlantic – men at han i stedet brugte tiden på at tømme ambassadørens bolig for kunst.

Ifølge kunsttidsskriftet ArtNetNews var det nogle sølvfigurer, der fangede Donald Trumps opmærksomhed i ambassadørboligen.

Figurerne, der skal forestille at være fra det 16. eller 17. århundrede, er kopier fra det 20. århundrede.

Det portræt af Benjamin Franklin, som præsidenten kom i den store lånekurv, viste sig ved ankomsten ikke at være udført af Joseph Siffred Duplessis; der var i stedet tale om en kopi af Duplessis’ oprindelige maleri fra omkring 1785, som allerede var at finde på National Portrait Gallery, ikke langt fra Det Hvide Hus.

Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons

Her er den ægte vare, som Trump lånte efter at have hentet kopien i Frankrig.

Det problem løste præsidenten ved også at låne det oprindelige maleri.

Den sidste kunstskat, Donald Trump udvalgte sig, på sin gratis shoppingtur, forestillede ligeledes Franklin, men denne gang udført som buste.

Pralede med falsk Renoir

Det viste sig i lighed med de andre værker, at der også her var tale om en kopi, kunne kuratorerne, der er ansat i Det Hvide Hus, konstatere, da de ankom.

Til magasinet People udtaler en pressemedarbejder fra Det Hvide Hus, at det er almindelig kutyme, at kunstværker bliver lånt ud på tværs af statslige institutioner.

Ifølge Bloomberg var den franske ambassadør noget overrasket over, at det skulle foregå på den måde.

Det er ikke første gang, der florerer historier om Donald Trump og kopikunst.

I 2017 kom det frem, at præsidenten havde et maleri hængende, som han påstod var Auguste Renoirs ’To søstre (på terrassen)’. Ja, faktisk pralede han af det ifølge forfatteren Tim O’Brien, der i 00’erne skrev en biografi om Trump.

Problemet var bare, at det originale værk var en af kronjuvelerne hos Chicago Institute of Art, hvilket hverken museet eller forfatteren, der er vokset op i Chicago, var sene til at påpege.

Ifølge O’Brian var Trumps svar, at det i så fald måtte være en forfalskning, der hang i Chicago.

Kunstværkerne fra Paris har præsidenten da heller ikke pakket væk, bare fordi han har fået at vide, at det er kopier.

De små sølvfigurer, der forestiller en gruppe af græske guder, står i dag på kaminhylden i Det Ovale Kontor.

Læs mere:

Annonce

Læs mere