0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Derfor er Fiskars-saksen med det orange håndtag så meget rarere at bruge end den gamle store jernsaks

Med sin nye bog forsøger forfatteren Thomas Dickson at komme ind under huden på alle de ting, vi omgiver os med, og de følelser, vi forbinder med design. Det er et ædelt projekt, men resultatet er lidt uklart.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dorte Krogh
Foto: Dorte Krogh

Fiskars saks med det orange håndtag er meget rarere at bruge end de klassiske store skræddersaks, skriver Thomas Dickson. Fiskars saks passer nemlig til en almindelig hånd.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Arkitekten Jørn Utzon blev inspireret af en appelsin, da han tegnede Operahuset i Sydney i midten af 1950’erne. Da designeren Finn Juhl så Hans J. Wegners lænestol i 1947, døbte han den Påfuglestolen. Og kaster man et blik på en fransk Bugatti fra 1931, ser man straks, at bagenden minder om halefinnen på en haj.

Når designere skaber ting, finder de inspiration alle mulige vegne. Et af de steder er naturen og alle dens mangfoldige væsener. Andre gange kommer inspirationen fra selve materialet, som afgør det endelige resultat eller selve funktionen, som kræver et særligt udtryk.

Det sidste er tilfældet med Novos insulinpen, der har form som en kuglepen, og derfor er både let at transportere og anvende, mens en klassisk hat nærmest kun kan se ud på en bestemt måde, fordi den skal kunne sidde på hovedet af et menneske og give fornøden varme og skygge.

Designskribenten Thomas Dickson har et godt blik for design. Han forstår at sætte stole, borde, biler, kopper, lamper, skilte og betonbroer ind i historiske, materialemæssige, økonomiske og æstetiske sammenhænge.

Det gjorde han for år tilbage med den enorme bog ’Dansk design’, hvor han gennemgik vores designhistorie ved at slå ned på et væld af fysiske kategorier såsom beklædning, møbler, bygninger, transport og grafik.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts