0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Ny professor manede spøgelser frem og tog publikum på en rejse

Både familie og elever var med på scenen, da pianisten Jens Elvekjær fejrede sit nye job som topunderviser på konservatoriet i København.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Søren Svendsen
Foto: Søren Svendsen

Pianisten Jens Elvekjær fejrede sin nye stilling med en koncert med elever og familie torsdag i København.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Han er uddannet i de europæiske musikhovedstæder Salzburg, Wien og Budapest. Hans kalender for næste sæson byder – hvis coronasituationen ellers tillader det – på koncerter i Boulez Saal i Berlin, Elbphilharmonie i Hamburg og Kennedy Center i Washington. Og i denne uge blev han så professor i København.

Pianisten Jens Elvekjær har spillet sig til en position som en af de bedste klassiske pianister i Skandinavien, og i denne uge blev han en af de få undervisere i musik herhjemme med toptitlen professor.

Hans undervisningsområder bliver ikke bare klaverspil, men også kammermusik. Det vil sige kunsten at spille musik sammen med andre. Derfor var festkoncerten torsdag aften i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Koncertsal, som officielt markerede Jens Elvekjærs tiltræden på professorposten, arrangeret som en raket i flere trin, der gik fra solo til sammenspil på flere niveauer.

Den nyudnævnte professor begyndte alene på scenen ved det sorte flygel, hvor han med nænsom hånd spillede toner af en af sine yndlingskomponister, den elegante franskmand Maurice Ravel. Ravel var selv en fremragende pianist, og det kunne mærkes, mens Jens Elvekjær skabte akvarellette klange i havfruesatsen ’Ondine’ fra Ravels klaversuite ’Gaspard de la nuit’. Et værk, han for længst har indspillet i sin helhed på et album, det er værd at lytte til.

Så fik han selskab af sin elev, den unge pianist Gustav Piekut, der allerede selv er i gang med at skabe sig en professionel klaverkarriere. Sammen kastede de sig ud i mere Ravel i form af hans spøgelsesagtige ’La valse’ i version for to flygler. Ud af mørket og skyggerne manede de wienervalsens spøgelse frem i en opførelse, der måske nok virkede koncentreret og indadvendt, men hvor noderne sad, hvor de skulle.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts