0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Hammershøis bipolare ven tæmmede det intense modlys og døde alt for tidligt

’Fremkaldelser’ i Den Hirschsprungske Samling er en lille udstilling fra fotografiets barndom om en stor kunstner, hans fotogene søster og så en god ven, som det ikke gik så godt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Den Hirschsprungske Samling
Foto: Den Hirschsprungske Samling
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da Vilhelm Hammershøi kom til verden, var fotografiet stadig et meget ungt medie, men med store muligheder. Hvis man ønskede pålidelige billeder af den nære omverden, fandtes der ingen bedre hjælpemidler. Det benyttede Hammershøi sig af, i særlig grad.

Allerede da han var lille, blev der taget billeder af ham. Siden fotograferede han også selv og udviklede sig i takt med, at fotografien også gjorde det. Det ved vi fra det materiale – ud over de 17 malerier – som i dag findes i Den Hirschsprungske Samling: tegninger, breve, udklip – og ikke mindst gamle familiefotos. Nu er det meste hentet frem og sat op på væggene for at kaste lys over ikke bare en ny side af kunstneren, men også et venskab, som ikke tidligere har været holdt op mod lyset.

Hammershøi lod sig blandt andet fotografere i kavalerkostume af den jævnaldrende Valdemar Schønheyder Møller. Et mærkeligt foto, der fortæller os lidt om den grad af iscenesættelse, som vi senere møder så ofte i Hammershøis interiører. Ligesom sin i dag langt mere berømte kunstnerven ønskede Schønheyder Møller også at lære af det nye medie for måske på denne måde at forny sin tilgang til kunsten. Begge var elever af P.S. Krøyer på Kunstnernes Frie Studieskoler. Og begge var godt på vej i en periode, der selv var på vej væk fra naturalismen mod nye måder at tolke verden på.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere