0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dengang amerikansk litteraturs gulddreng var for fin til talkshow-dronningen

Da Jonathan Franzen i 2001 blev udvalgt til Oprahs bogklub, blev han ikke overlykkelig på sin pengepungs vegne. Han var bange for at miste mandlige læsere og sælge ud. Men hvad blev der overhovedet af ’at sælge ud’, spørger Eva Eistrup i ugens kulturkommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Axel Heimken/Ritzau Scanpix
Foto: Axel Heimken/Ritzau Scanpix

Vil man ud til den brede læserkreds, er det hot at komme med i Oprah Winfreys bogklub. Men da det skete for forfatteren Jonathan Franzen, luftede han sin bekymring, der tegnede et billede af ham som en sexistisk snob.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er altid en begivenhed, når arvingen til den Store Amerikanske Romanforfatter-trone, Jonathan Franzen, skriver en ny bog, som nu den anmelderroste moppedreng ’Korsveje’.

Franzen-feberen fik mig til at genhøre en episode af den tankevækkende amerikanske podcast ’Decoder Ring’. ’Selling out’ hedder afsnittet, der fortæller historien om en pinagtig litterær begivenhed, der involverer både Franzen, Oprah Winfrey og nogle store spørgsmål om, hvor begrebet ’at sælge ud’ overhovedet blev af.