0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

To ud af tre lyttere af udskældt ungdomsradio er over 56 år

Radiostationen Loud har i snit 9.000 lyttere om ugen. Selv om man går efter en ung målgruppe, er blot en tredjedel af lytterne under 56 år, viser Gallup-tal.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Radio Loud er blevet kritiseret for at have meget lave lyttertal. Nu viser det sig, at de, der primært lytter med, er langt ældre end kanalens målgruppe,

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Først den gode nyhed for Radio Loud: Den ofte udskældte radiostation har rent faktisk lyttere.

I løbet af årets første seks måneder har dab-kanalen i gennemsnit haft 9.000 lyttere på ugentlig basis, der har lyttet til mindst fem sammenhængende minutter.

Det viser en opgørelse, Kulturministeriet har lavet på baggrund af Kantar Gallups Radio-Meter, og som er delt i et svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), skriver MediaWatch.

Den dårlige nyhed er, at 6.000 af de 9.000 lyttere er 56 år eller derover, hvilket harmonerer skidt med Radio Louds målsætning om primært at være en kanal for de yngre. Oprindelig hed målgruppen de 15-32-årige, men efter kanalen har fået ny chefredaktør i skikkelse af Simon Andersen, går målgruppen nu op til 44 år.

Ifølge opgørelsen fra Radio-Meter var 2.000 af de ugentlige lyttere mellem 12 og 34 år og de resterende 1.000 mellem 35 og 55 år. Opgørelsen viser også, hvordan det står til med kanalen Radio4, der overtog fm4-frekvensen efter Radio24syv for knap to år siden.

Radio4 har præsteret at trække gennemsnitligt 271.000 lyttere til i minimum fem sammenhængende minutter på ugentlig basis. Også her er det primært dem på 56 år og over, der lytter med.

kultur@pol.dk

Læs mere: