0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frygtløs kunsthistoriker overgår sig selv med strålende biografi

Monografien om den svenske 1700-tals portrætmaler Pilo er den første på dansk. Og den hidtil største og smukkeste overhovedet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hofmaler. 300 rigsdaler om året fik Carl Gustaf Pilo for at være hofmaler ved Frederik V's hof. Med til jobbet hørte naturligvis at afbilde den 'Allernaadigste Konge', som Pilo kaldte Frederik, der her ses i sin salvingsdragt. Maleriet er fra Statens Museum for Kunst.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tænk at turde skrive og udgive så stor en bog om Carl Gustaf Pilo, en kongelig portrætmaler af svensk herkomst, som kun få overhovedet kender og værdsætter i dag – det vil sige, hvis vi ser bort fra ældre kunsthistorikere og historikere.

Men den frygtløse kunsthistoriker Charlotte Christensen har haft både modet, lysten, kundskaberne og ikke mindst kærligheden til emnet til at tage opgaven på sig, og det sværeste i forbindelse med dette ambitiøse projekt, økonomien, har ikke færre end 12 fonde hjulpet med. Mindre vil heller ikke kunne gøre det, når man tager den rigt illustrerede bog i betragtning. For i kraft af sit udstyr er bogen som et spejl af en svunden periodes forkærlighed for pragt, magt, smiger og smuk iscenesættelse.

Med ’Drømmebilleder’ fører forfatteren sin læser tilbage til 1700-tallet, til Frederik V’s og Christian VII’s epoke. Det er længere tilbage i tiden, end et moderne publikum kan komme uden at føle sig kulturelt fremmedgjort. For hvad har Pilos rokoko dog med vores moderne tid at gøre? Svaret er: Ikke så meget – og dog meget mere, end man kunne frygte.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce