Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Coveret til serien ’Black Dolphin’, hvor den danske hovedperson møder faren i skikkelse af både den russiske mafia og kvinden Katya.
Illustration: Storytel

Coveret til serien ’Black Dolphin’, hvor den danske hovedperson møder faren i skikkelse af både den russiske mafia og kvinden Katya.

Bøger

Nu skal danskerne høre specialdesignede romaner, som vi streamer Netflix-serier

Lydbøger er litteraturens nye vækstområde. Streamingtjenesten Storytel tror, romanen kan vinde noget af sit gamle terræn tilbage ved at lancere lydbøger skrevet, så de minder om tidens populære tv-serier med historier i flere afsnit og sæsoner.

Bøger

Danskerne sluger serier som aldrig før. Hidtil mest i form af tv-serier som ’Game of Thrones’, men står det til lydbogstjenesten Storytel vil danskerne i løbet af det kommende år svigte tv- og computerskærme og bruge meget mere tid på at lytte til lydbogshistorier. Det bliver vel at mærke ikke historier fra de romaner, folk kender fra papirbøger. Historierne er skrevet direkte til lydbogsformatet.

Den første serie udkom i den forløbne uge, da de første fem afsnit af krimiforfatteren Christian Frosts historie ’Black Dolphin’ blev lagt ud til Storytels mange tusinde brugere.

Jeg har ingen ambitioner om at blive sammenlignet med hverken Hemingway eller Blixen

Historien er indlæst og fortolket af skuespilleren Lars Bom. Over flere sæsoner fortæller forfatteren om en dansk mand, der efter et lidt kedeligt liv i København pludselig havner i Ruslands måske mest brutale fængsel, Black Dolphin, som ligger på grænsen til Kasakhstan.

I løbet af de kommende to måneder lancerer Storytel yderligere fem serier, og det er kun begyndelsen, fortæller Søren Brinch Vestergaard, som er ansvarlig for projektet, der går under navnet Storytel Originals.

100.000 for en sæson

Storytel ønsker ikke at fortælle, hvor stor investeringen i det nye område er, men streamingtjenesten ser det nye format som en stor mulighed for både Storytel og for forfatterne, som her får mulighed for at tjene mellem 70.000 og 100.000 kroner på at skrive en sæson på 10 afsnit af hver 1 time. Dertil kommer muligheden for at få dem ud i oversættelse i de lande, hvor Storytel etablerer sig.

»I løbet af 2018 lancerer vi 40-50 nye serier, hvoraf halvdelen vil være danske«, fortæller Søren Brinch Vestergaard.

Formatet passer perfekt til en meget produktiv forfatter som Christian Frost, som hidtil har skrevet to spændingsromaner, der udkom hos People’s Press.

»Hvis alt går, som det skal, kan jeg måske skrive en sæson på en måned og bruge yderligere en måned på at redigere teksten. Hvis jeg kan lave to serier om året og derudover få udgivet en krimi, begynder det at se fornuftigt ud«, siger Christian Frost.

Hans krimikollega Eva Maria Fredensborg får udgivet første sæson af lydbogsserien ’Akademiet’ fra 1. november. Den er planlagt til tre sæsoner og handler om et fællesnordisk akademi for gerningsmandsprofilering. De tre sæsoner vil foregå i henholdsvis Sverige, Danmark og Norge. Selv om hun stadig ikke ved, om det bliver en god forretning for hende, synes hun, det har været spændende at arbejde i det nye format.

»Hvis mange lytter til serien, kan det blive en god forretning, men hvis en sæson får få lyttere, kan det blive en dårlig forretning, for jeg har tidligere tjent godt på at udgive mine krimier. Jeg er lige gået i gang med at skrive på anden sæson, og jeg håber da, at historierne på et tidspunkt også udkommer som papirbøger«, siger hun.

Hovedreglen hos Storyel er, at forfatterne får en garantisum for at skrive en sæson. Hvis det er en plotbaseret serie, som forventes at nå det brede publikum, får man op til 100.000 kroner. Derudover kan forfatteren tjene ekstra royalties, når aflytningen af serien når et vist niveau. Den ekstra betaling er på omkring 1 krone per aflytning af et afsnit. Det vil sige, at der skal være aflyttet 100.000 afsnit, før der falder en ekstra betaling. Aflytningen behøver ikke være i ét land, men opgøres samlet for alle de lande, hvor en serie kan streames.

»Fordelen for forfatteren er, at hvis de laver en stærk historie, får den evigt digitalt liv i Storytel-landene. Den kan generere en royalty til forfatteren gennem de næste mange år, uden at et oplag løber ud eller resten makuleres, som det er tilfældet med en papirbog. Samtidig har forfatteren hele tiden chancen for, at historien bliver eksporteret til andre lande, komme ud på papir eller blive solgt videre til tv- eller filmproduktion«, siger Søren Brinch Vestergaard.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De fleste lytter til bøger

Serierne bliver i Danmark tilgængelige på lydbogstjenesterne Mofibo og Storytel, som begge er ejet af den svenske Storytel-koncern. De to danske tjenester har tilsammen 120.000 individuelle kunder, som betaler et månedligt abonnement for at kunne lytte ubegrænset. Langt hovedparten af kunderne vælger allerede i dag at lytte til bøgerne.

»Det er en udvikling, ingen havde set komme. Hos Storytel er 98 procent af forbruget hos kunderne lydbøger. Hos Mofibo er det nu oppe på 70 procent«, siger Søren Brinch Vestergaard.

Ideen med Originals er, at forfatteren af de nye serier skal bygge historierne op, som folk er vant til på tv.

»Vi arbejder med at kombinere det bedste fra romanerne med det bedste fra tv-serierne. Indlevelsen og nærheden kommer fra romanerne, og fortælleøkonomien og strukturen i historierne tager vi fra tv-serierne. Historierne bliver udarbejdet i et samarbejde mellem os og forfatterne. Det er i høj grad et spørgsmål om håndværk, og heldigvis har vi fået et godt samarbejde med dygtige håndværkere som for eksempel Christian Frost og Eva Maria Fredensborg. De har let ved at lægge deres tekst ud i en historie, som vi kan udvikle i fællesskab«, siger Søren Brinch Vestergaard.

For Christian Frost er arbejdet med lydbogshistorierne en oplagt mulighed for at kunne leve af at skrive, og han har ikke noget imod at tale om, at det er et håndværk, han leverer.

»Det er ikke for folk, som er fem år om at skrive en bog. Jeg ved godt, at nogen synes, det er finere, hvis man bruger lang tid på at skrive, men jeg har ingen ambitioner om at blive sammenlignet med hverken Hemingway eller Blixen. Jeg er her for at underholde, og hvis jeg bliver placeret et sted mellem Fjodor Dostojevskij og Barbara Cartland, er jeg tilfreds«, siger han.

Både han og Eva Maria Fredensborg synes, der er noget tilfredsstillende ved, at vejen fra skrivning til publicering er langt kortere, end tilfældet er på traditionelle forlag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fra jeg satte det sidste punktum i første sæson af ’Akademiet’, går der kun tre uger, før folk kan lytte til det«, siger hun. Serien ’Akademiet’ bliver indlæst og fortolket af Lars Brygman.

For Storytel er ambitionen, at lytterne skal blive lige så optaget af serierne, som de er af dem på Netflix og HBO.

»Det er også dem, vi ser som vores umiddelbare konkurrenter, og vi ser ikke Originals som en erstatning for bøger. Men vi må også sige, at vi ser det her som et kæmpestort felt, så der vil være en vis kannibalisering af de traditionelle bøger. Men jeg tror, at lydbøger og Originals er en kæmpe mulighed for at få flere mennesker til at vende tilbage til bogen og den skrevne historie fra de mange underholdningstilbud, bogen kæmper med. Det bliver ikke sådan, at den enkelte kunde tænker, at nu er de på Mofibo eller Storytel, og derfor skal de ikke købe nye bøger. Det bliver ikke enten-eller. Hvis de tager i sommerhus, har de måske lyst til at sidde og hygge sig med en papirbog, men hvis de har travlt derhjemme, kan de godt høre lydbøger eller Originals, mens de laver noget andet samtidig«, siger Søren Brinch Vestergaard.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce