Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gerður Kristný.
Foto: Anneli Salo, Wikimedia Commons

Gerður Kristný.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Børn forsvinder, og voksne bliver til børn i islandsk gyser, der dissekerer mobning, sadisme og elementær ondskab

Gerður Kristnýs psykologiske gyser lægger op til et kig ned i en ondskab så dyb, som den kun ses hos skadede børn.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De har ikke set hinanden, siden de gik i klasse sammen i folkeskolen. Nu mødes de i sommerlandet, i hver sit arvede sommerhus. Han var klassens tyran, hun hans medløber. Det uventede møde mange år senere må fejres.

De drikker Riesling i tyrannens pragtsommerhus, sammen med hans kone og hans venner. Hun, der er bogens fortæller, skal ikke bare skåle med de voksne i nuet, men også sørge for at fortælle læseren rigtig meget om fortiden.

Indtil de opdager, at den enes 12-årige søn og den andens Asperger-ramte datter er forsvundet.

Så endelig letter Kristnýs fortællende prosa. Den lange startbane viser sig at føre til en gedigen flyvetur, der giver gys i maven.

Den enlige mor har nok at se til, forstår man på de lange forberedelser.

Hun vil gerne forlade sit job som folkeskolelærer og studere museumsvidenskab, men pengene er små, og hendes søns far lurer på at overtage forældremyndigheden. Desuden skal hun snart på hospitalet for hjerteflimmer. Hendes egne forældre, der heller ikke havde det for sjovt, er døde. De har efterladt hende en knaldhytte ude på landet, som hun besøger for første gang sammen med sønnen.

Tilbage til barndommen

Skolekammeraten har også arvet et sommerhus, men har været så heldig, at det er brændt, og han har kunnet opføre et prangende palæ på grunden. Så rangordenen mellem de to er bevaret, skønt nu skjult under dannelsens former.

Men børnenes forsvinden – hver for sig eller sammen, det ved de ikke – fjerner dannelsens tynde fernis. De voksne bliver som børn igen, den ene tyran, den anden undertrykt og selvretfærdig. Ikke noget kønt syn. Men selvfølgelig litterært set det kønneste ved denne roman: en dissektion af mobningens natur, dens sadisme, medløberi og elementære ondskab.

Som underlægningsmusik til det gamle, genopståede misforhold mellem de to voksne optræder et par lokale teenagetvillinger, efterladt på landet af deres mor hos en gammel fastboende mand, hun har haft et kortvarigt forhold til, inden hun vendte tilbage til byen og en ny mand.

Kort sagt, vi skal ikke ønske os tilbage til naturen og barndommen. Begge dele er værre end kulturen

De to 15-årige viser sig at være endnu mere ondskabsfulde end børnene i fortællerens barndom. Og i et glimt aner hun, at det samme gælder hendes egen søn. Kort sagt, vi skal ikke ønske os tilbage til naturen og barndommen. Begge dele er værre end kulturen.

Gerður Kristný landede for seks år siden i dansk litteratur med Erik Skyum-Nielsens oversættelse af ’Blodhingst’, en fejende flot samling digte om jætter og nordiske guder, der viste sig at være af samme beskaffenhed som nutidens mennesker.

Denne gang, i en oversættelse fra samme sikre hånd, er hun gået den modsatte vej. Med en hverdagsrealisme så traditionel, at den er en prøvelse, lægger hun op til et kig ned i en ondskab så dyb, som den kun ses hos skadede børn.

Den norrøne verden stikker også denne gang hovedet frem: »Turisterne er jætterne fra mytologien. De er kommet over broen for at beskadige og ødelægge alting«.

Det er de indfødte nu lige så gode til, skal man tro Kristnýs realistiske nutidsroman.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden