Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skildringen af Selins collegetid i midten af 1990'erne ligger formentlig i forlængelse af forfatteren Elif Batumans egen. Foto: Beowulf Sheehan.

Skildringen af Selins collegetid i midten af 1990'erne ligger formentlig i forlængelse af forfatteren Elif Batumans egen. Foto: Beowulf Sheehan.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stærkt læseværdig bog viser smerten ved at være ung: Man er så hamrende klog, men har sjældent oplevet det fjerneste

Elif Batuman lader til at fortælle historien om sig selv som ung pige i ’Idioten’, der er en stor læseoplevelse.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvorfor skriver man historier? Akkurat optaget på Harvard og allernådigst indrulleret i værkstedsfagets konstruerede verdener skriver Selin, Elif Batumans 18-årige hovedperson, historien om et fjerntliggende lyserødt hotel, hvor sygdom truer, og Albinonis ’Adagio’ klinger dagen lang.

Hun tror, man skriver for at gengive intense stemninger, men er ikke sikker på, hun selv nogensinde har oplevet noget intenst:

»Det var ikke, fordi jeg ligefrem var et barn, men min fortid indeholdt ikke så meget andet end det«.

Senere anføres der også en anden grund til at skrive: at man kan forlænge situationer ved at skildre dem.

Skildringen af Selins collegetid i midten af 1990’erne ligger formentlig i forlængelse af Elif Batumans egen, ’Idioten’ lader i hvert fald til at fortælle historien om ’forfatteren som ung pige’. Sådan et (selv)portræt må være en balanceakt mellem selvkritik, ømhed og overbærenhed og kunne nemt tippe over i enten selvforelskelse eller pinefuld fejlfinding.

Men takket være sin hovedperson vakler romanen ikke, nok er Selin ofte ved at træde sig selv over sine ikke helt små fødder (str. 43), men som romanperson er hun også et humoristisk og ukueligt bekendtskab og i stand til at levere et rapt svar, da en underviser kalder hendes arbejde for lillepigeagtigt: »»Sagen er«, sagde jeg, »at det ikke er særlig længe siden, jeg var en lille pige«.«

Den forelskede læser

Hvorfor læser man? Selin læser på Harvard for at begribe forholdet mellem sprog og virkelighed.

På et kursus i russisk introduceres hun for den både simple og gådefulde lærebog ’Nina i Sibirien’, hvis fortælling fletter sig ind i romanteksten, og hvis plot synes at determinere Selins videre kurs.

På kurset møder hun også den ungarske matematikstuderende Ivan, en navnebror til lærebogens helt. Sprog og virkelighed filtres sammen, naturligvis kan Selin ikke lade være med at skabe historier af sit eget liv.

Hun vælger Ivan til rollen som romantisk helt, og historien tager fart, da de to indleder en e-mail-korrespondance.

Den er faktisk en historisk roman om tiden før SoMe, da e-mails var det splinternye og telefonboksen endnu ikke erstattet af mobiltelefonen

Og det er så et andet spøjst, men også interessant aspekt ved ’Idioten’: Det er faktisk en historisk roman om tiden før SoMe, da e-mails var det splinternye og telefonboksen endnu ikke erstattet af mobiltelefonen. Afbrudt kommunikation, misforståelser og sårede følelser er store temaer i Batumans roman.

Det samme er den sitrende fornemmelse, når den udvalgte endelig henvender sig igen. For ganske vist flyder ’Idioten’ over med referencer til litterære hovedværker som ’Anna Karenina’, ’Bristede forhåbninger’ og ’Forbrydelse og straf’, selv titlen refererer til Dostojevskij.

Men i sidste ende holder romanen med den forelskede læser, Selin er, og hædrer hende som den mest dedikerede, ihærdige og autentiske.

Verden ifølge mor

Man skriver for at gøre opmærksom på sig selv. Eller man skriver for at strække øjeblikket. Man kan læse for dygtiggøre sig. Eller fordi man er forelsket.

Man kan også læse for at genkende sig selv, og jeg tror, at virkelig mange vil genkende sig selv i Selin og hendes tanker:

»Det forekom mig, at denne tingenes tilstand var en lettelse for min mor. Fra hendes perspektiv, tænkte jeg, havde de forgangne uger været et farefuldt midlertidigt eventyr, noget, der skulle udholdes, og nu var tingene vendt tilbage til normalen. Det var smertefuldt at føle, at vores perspektiver var så forskellige. Næsten alt det, der var interessant eller betydningsfuldt i min historie, var i hendes historie en meningsløs risiko eller ærgrelse«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden