0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvordan kunne det komme dertil?: Facebook og Google delte rovet, mens danske politikere havde travlt med at slagte DR

I ny bog blotlægger forhenværende DR-generaldirektør Christian S. Nissen, hvordan borgerlige politikere nidkært gik til angreb på DR, mens Facebook og Google fordelte rovet. Desværre forfalder forfatteren til overdrevent DR-defensorat.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen
Tegning: Anne-marie Steen Petersen

I robåden: Mette Bock, Michael Christiansen og Krisitan Thulesen Dahl (med ryggen til). I redningskransen: Bogens forfatter Christian S. Nissen.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det må for eftertiden komme til at stå som et af 2010’ernes største politiske svigt. Hvordan kunne danske politikere ignorere Google, Facebook og Amazon, da de i 2018 indgik et medieforlig, der skulle række sin lyskegle ind i fremtidens uforudsigelige digitale topografi? Allerede i dag skriger det til himlen om en mediepolitisk falliterklæring af dimensioner.

Men i brudfladen mellem et globalt medieopbrud og værdibaseret sognerådspolitik faldt især de borgerlige partier igennem som udsynsløse og hårflækkende småstatspolitikere. Mens Facebook og Google uforstyrret indtog nyt land med deres anløbne moral og manglende skattebetaling, stirrede danske politikere sig blinde på et politisk opgør med DR og en tvangsflytning af Radio24syv til Aarhus.

Derfor står Danmark fortsat uden en mediepolitik, der forholder sig seriøst og sammenhængende til de techgiganter, der mere end nogen andre har forandret både mediebrugernes vaner og mediebranchens vilkår allermest i de seneste år.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce