0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan kan det gå, når man flytter på landet: Hun får dagene til at gå med at skrive. Han får dagene til at gå med at drikke

Den norske forfatter Merethe Lindstrøm holder sine sætninger op som et skrøbeligt skjold. Det er både fint og frustrerende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
André Løyning
Foto: André Løyning

Merethe Lindstrøm modtog i 2012 Nordisk Råds Litteraturpris for romanen 'Dage i stilhedens historie'.

Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Merethe Lindstrøms nye roman ’Fuglenes anatomi’ er for mig en af den slags ambivalente læseoplevelser, hvor man godt kan få øje på nogle litterære kvaliteter (et poetisk sitrende sprog, masser af nerve og en elegant omgang med erindringen og eksistensen), men hvor man alligevel har svært ved at overgive sig til det. Hvad gør man så?

Mens jeg læser den, tænker jeg, at det føles, som om den er skrevet med døren lukket – at jeg ikke kan komme ind, men også, at den skrivende ikke kan komme ud. Der er noget ved måden, hvorpå den holder sine sætninger op som et skrøbeligt skjold, der både er fint og frustrerende.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce