0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vanvid savnes

Godt hjulpet af rene toiletter holder jetsetkvinden Joy masken, mens hendes liv går i spåner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Og du gode gud når man begyndte at se nærmere på middelklassen og opefter, hvor var dog Amerika så et fandens selvbehageligt og fornærmeligt snobbet land under facaden«, ræsonnerer fortælleren cirka midtvejs og i rørende overensstemmelse med indholdet i 'Damen der holdt af rene toiletter', amerikansk-irske J.P. Donleavys novellette om en jetsetkvindes fald, der nu er på gaden i et stiligt indbundet og håndnummeret antræk.

Ligegyldig hovedperson
Den ligner gaven til ham eller hende, der allerede har årgangsvin, whiskyhåndbøger og specialfremstillede karafler nok til både dette liv og det næste, og på den glittede bagside lover Sunday Telegraph tilmed forjættende, at den vil glide ned som østers vendt i olie.

Desværre må man påregne rigelige mængder Dom Perignon at skylle efter med, hvis læseoplevelsen skal stå det mindste mål med førstehåndsindtrykket.

For med en køligt berettende venstrehånd og rutinemæssig ironi i svinget tegner fortælleren sin hovedperson, newyorker-storsnobben Jocelyn Guenevere Marchantiere Jones, så man fatter lige så lidt interesse for hende som for en opstyltet Ivana Trump i et hvilket som helst sladderbladsinterview. Med fuldt Versace-skrud og ansigtshuden fortøjet bag ørerne.

'Kvinde går i opløsning'-genren
Vi møder Jocelyn, kaldet Joy, kort efter, at hendes hotshotmand og deres fælles hotshotbørn har skoddet hende til fordel for henholdsvis en 20-årig blondine og collegelivets glæder.

Og imponerende hurtigt ryger maskerne i hendes før så ulastelige tilværelse én efter én. Hjulpet godt på vej af en finansiel rådgiver, der smart i en fart fejlinvesterer hendes samlede formue, en meget løs aftrækker på hendes Smith & Wesson-revolver og et regiment high society-venner på afmarch.

Umiddelbart skriver Donleavy sig ind i den spektakulære 'Kvinde går i opløsning'-genre, hvor hovedpersonen, ofte midaldrende, ofte forsmået, gennemtrænges af så infernalsk et raseri over Mandens svigt, at hendes velpudsede facade slår revner og splintres i rygende kratere. Vi så det i Elena Ferrantes sublime 'Forladte dage' fra 2003, og vi ser det for så vidt også her.

Oppustet Happy End
Men hvor