0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Genbrugsroman

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ingen
Foto: ingen
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forfatteren Peter Rønnov-Jessen udgav henholdsvis i 1986 og 1988 romanerne 'Zero' og 'Den musselmalede kvinde'. Begge allegoriserende og til dels apokalyptiske sædeskildringer. Ja vrangvendte dannelsesromaner, krydret med sand satire over tidsånden fra 1960erne og frem. Men også skrevet i en noget indviklet, labyrintisk og monstrøs stil og i et eget dansk-svensk kaudervælsk.

Nu har Rønnov-Jessen a la Hollywood skrevet sine værker om, lavet remakes eller snarere sat de to romaner sammen under titlen Babel Babel og gjort dem mere læservenlige, mindre kalejdoskopiske. Og det er ikke så ringe endda, som vi siger her i København, når vi skal spille jydetampe.

Historien om vor tids Søren Kierkegaard, en fjern og fiktiv slægtning til den rigtige, og historien om nulmanden og Johannes Zero er sat sammen i kronologisk rækkefølge. Tilsammen udgør de yderst underholdende postmoderne pasticher på 1700-tallets pikareske romaner.

Altså fortællinger om forholdsvis naive ungersvende og deres vej ud i den vide verden, hvor alt det candide via forhindringer og eventyr enten slibes til social indsigt og indretning eller fører til eksistentiel fortabelse og nederlag.

Teologen Søren med sin slægts berømte forbandelse over sig, møder sin skæbne i skikkelse af den dejlige islandske Hekla, kvinden som bliver den musselmalede og som fører vor puritanske stivstikker ind i selvfortabelse og sindssyge.

Hun er blevet til en afdanket luder i anden del af bogen, hvor hun spiller en rolle i sut- og sjusmiljøet omkring Johannes Zero, der såmænd også er en taber.

Sørens skæbne er den puritanske og skæbnesvangre angst for tidsånden, mens Johannes er selve tidsånden og dermed også går under i en malstrøm af hurtige meninger, meningsløs mode og smarte griller. Søren er den uheldige nørd runden af religiøs kropsfornægtelse, Johannes langt ude i familie med Homer Simpson.


'Babel Babel' med sit panorama af akademisk middelklasseliv og nattens bohemer gennemrisles af en ironisk moralsk og anderledes tone end mange andre nutidige danske romaner. Rønnov-Jessen minder imidlertid både om den berømte Hans Scherfig og den desværre glemte Angelo Hjort.

Med satire og dog solidaritet over for taberen ved baren eller på bænken og en lettere misantropisk holdning til vor nations lurmærkede jubeloptimisme.

Morsom konstant, plat til tider og alligevel gennemgående relevant med djævlesplinten i øjet over for omvandrende fænomener på den politiske og ideologiske catwalk.

Og altså rettet til så nye læsere kan gå i gang med et nyt syn på de svundne tider, der dog ikke er så langt borte, at de ikke også og stadigvæk kaster skygger ind i nutiden.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce