0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jungersen er tilbage med fascinerende hjerneskade-portræt

Forfatteren diskuterer livets allerstørste spørgsmål i en vildt ambitiøs roman.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som at have slået hovedet, sådan føles det at have læst ’Du forsvinder’.

Man frygter for sine frontallapper og har følt sig forkert, hvis man manglede medfølelse, når romanen bad om det. Det er jo grusomt, hvad der kan overgå en hjerneskadet mand og hans familie, der bliver med-hjerneskadet – ligesom læseren. Er det afstumpet, hvis man også griner lidt af katastroferne? Et sygdomstegn?

I hvert fald er man . Fanget af bogen, problemstillingen, dilemmaerne, tempoet. Fanget af de små bevægelser i og mellem mennesker, som Christian Jungersen mestrer med nærmest pervers præcision, og som aktiverer livets store spørgsmål om kærligheden, sjælen og den fri vilje, om skyld og ansvar, om tro og utro; og ikke mindst: om litteratur.

Det hører til de vilde ambitioner i denne roman at tage det helt store opgør med – romanen.

Den spanske læge forklarer Mia, hvordan hendes mands sygdomsforløb vil være (og allerede har været i nogle år): »Det, du især må være forberedt på, er, at din mand mister al indlevelse i dig og i, hvordan du har det«.

Nu begynder et mareridt både for Mia, bogens hovedperson og fortæller, for Niklas og for mange mennesker i kredsen omkring Frederik. Hvor længe kan man holde fast i sig selv og den kærlighed til et andet menneske, som er en del af én selv, når det andet menneske forsvinder som personlighed? Hvor meget kan et menneske rumme? Det får Mia den ene mere frygtelige test på efter den anden.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce