Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guide. Politiken hjælper dig med at finde frem til, hvilken retrotype du hører til. Måske er du den internationale feinschmecker?
Foto: Philip Ytournel

Guide. Politiken hjælper dig med at finde frem til, hvilken retrotype du hører til. Måske er du den internationale feinschmecker?

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Feinschmecker eller hipster? Se hvilken retrotype du er

Er du den internationale feinschmecker, den antitrendy tressertype, den fattige hipster eller den modebevidste nostalgiker?

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trawler du gennem marskandiserforretninger i håb om at genfinde de orange æggebægre fra din fortid?

Tjener du tykt på andre menneskers elendige sans for møbelmode?

Bor du med retro, fordi du ikke har råd til andet?

Eller fik du bare aldrig skiftet ud i bohavet, som pludselig blev hot igen?

Her kan du møde fire typiske retrotyper:

International feinschmecker (Mand, 40 år)

Foto: Philip Ytournel

Når nogen nævner ordet retro, tænker du hverken på loppefund, orange plastikskåle eller nostalgisk betingede ryatæpper. Som international indretningsdesigner med base i New York og ganske veludviklet flair for at spotte tendenser i topklasse, helliger du dig ligesom dine kunder og venner 1950’er-, 1960’er- og 1970’er-fund i den absolut kostbare afdeling.

Det er tidstypiske, men særdeles stilsikre sager, du jagter. Som det håndvævede udtæppe af Vibeke Klint, Kurt Østervigs minimalistiske sortlakerede bænk med messingsko og Henning Korchs serveringsvogn af Rio-palisander.

Du sætter aldrig dine ben i almindelige genbrugsforretninger, men rejser gerne et smut til Tokyo eller London for et interessant bord med det rette mærkat, ligesom du optræder hjemmevant på Bruun Rasmussens bonede auktionsgulve i Bredgade.

LÆS OGSÅ

Din erfaring siger dig, at jo dyrere ting er, jo større er chancen for, at de bliver endnu dyrere i fremtiden. Derfor ryster du ingenlunde på hånden, når du betaler 48.000 kroner for en umiddelbart undseelig sofa i mørkebrunt skind. For den er formgivet af Illum Wikkelsøe, og bare vent: Om få år vækker hans navn lige så stor genklang, som Finn Juhls og Børge Mogensens gør i dag. Og så vil de 48.000 lyde som et røverkøb.

Så snart noget bliver mainstream, er du videre, og din interesse for Wegner-stolene blegnede derfor, netop som den brede befolkning fik øjnene op for dem.

Du griner stadig over den smarte direktør for en mellemstor dansk virksomhed, der ville sende moderne signaler og derfor skiftede bestyrelseslokalets gamle Kaare Klint-møblement ud med nye, farverige designermøbler.

LÆS OGSÅ

Du lagde din klamme hånd på de perfekt patinerede møbler i Cuba-mahogni, som nu pryder en af salonerne i dit palæ i The Hamptons nord for New York City. Den ’smarte’ danske direktør skulle bare vide, at Robert De Niro komplimenterede dem, sidst han var på besøg.

I det hele taget ryster du på hovedet ad danskerne, som rask væk lader deres værdifulde designskat sive til udlandet, fordi de ikke selv forstår sig på den, og fordi de altid er for nærige til at betale mere for gamle møbler end for nye.



Antitrendy tressertype (Kvinde, 65 år)

Foto: Philip Ytournel

Har de virkelig sat Krenit-skålene i produktion igen? Er de gamle Jo Hammerborg-lamper, der har hængt over køkkenbordet i snart 38 år, faktisk noget værd, hvis de kommer på auktion i dag?

Retrotendensen kommer bag på dig. Du lever i et særdeles trendy møblement og var slet ikke klar over det, før en kollegas datter tabte kæben over dit »helt ekstreme retrohjem« og fik lyst til at købe det hele.

Faktisk er du ret ligeglad med, om du bor trendy eller ej, for modens luner har aldrig sagt dig noget. Når du holder fast i de tunge tyske krukker, den efterhånden grundigt patinerede lædersofa og de brune Margretheskåle, som du har haft, siden du flyttede hjemmefra, skyldes det simpelthen, at krammet holder endnu.

Du er ikke sen til at fnyse over boligbladenes tendensselvsving, ligesom mode efter din opfattelse bare dækker over tøj, der er så grimt, at det skal skiftes ud hvert halve år.

Og dog. Inderst inde er du en kende stolt over helt indsatsløst at blive udråbt til ’trendsætter’. Det minder dig om dengang for få år siden, da du overraskende konstaterede, hvordan din evige og uopslidelige Fjällräven-rygsæk fik anerkendende blikke med på vejen fra de yngre generationer.

Og så er du glad for, at de år, da man fik kastet Bjørn Wiinblad-platter i nakken, er ovre. For uanset stilen er de jo holdbare og ganske anvendelige.


Fattig hipster (Mand, 25 år)

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tallerkener, bestik, skåle og fade i køkkenet er uden undtagelse fra 1960’erne. Standerlampen i stuen er fra cirka samme periode og med sine tre kulørte plastikskærme stikkende i hver sin retning faktisk ganske afskyelig, synes du. Men den er kitsch, udstråler coolness og kaster en del rosende kommentarer af sig, når nye venner besøger dig første gang. Der er »damer i den«, som en af dem sagde.

Foto: Philip Ytournel

Såvel de fire forskellige stole omkring spisebordet som det lille spinkle sofabord foran den brune slidte læderflyder er naturligvis i teaktræ.

Hånden på dit unge hjerte, så vidste du ikke helt, hvad teak var, første gang du besøgte genbrugsbutikken Quriosa i Rantzausgade på Nørrebro for at købe et teaktræsbord. Men du gik målrettet efter det og elskede det på forhånd, for du havde hørt, at det var noget trendy kram.

Du fortæller gerne, at de brugte møbler i modsætning til nyproducerede møbler udtrykker sjæl, charme og ikke mindst din individualitet. Også selv om halvdelen af din omgangskreds har gamle 60’er-lænestole, der til forveksling ligner dine.

Du er heller ikke ked af at minde såvel ligesindede som retroskeptikere om, at de gamle møbler og nips er godt for miljøet, fordi det ikke udleder CO2, når du ikke køber nyt og tilmed sørger for, at de gamle sager ikke går op i røg.

Men hvis du nu skal være helt ærlig, handler det i lidt højere grad om, at din SU ikke rækker til de nyproducerede og lækre designermøbler fra boligmagasinerne. Og så er de trendy, men billige genbrugsmøbler fra loppemarkeder og marskandisere altså et federe alternativ end de masseproducerede sager fra Ikea.




Modebevidst nostalgiker (Kvinde, 45 år)

Du var ikke sen til at smide dine brune plastiksmørebrætter og matchende orange æggebægre ud, da du flyttede sammen med din mand i starten af 1990’erne. Og hans lænestole i teaktræ med karrygult uldbetræk fik også hurtigt sparket. Jeres gamle spisestuestole erstattede du med Nanna Ditzels Trinidad-stole, som kort efter årtusindskiftet igen blev afløst af nye Kasper Salto-stole i stål og sort plast.

Foto: Philip Ytournel

Den tid er nu også forbi.

I dag sværger du altovervejende til møbler, lamper, vaser og nipsting fra 1960’erne og 1970’erne. Du har svært ved at se charmen i de moderne ting, du indrettede dig med for 10-15 år siden. Det var dengang, nyt var det eneste rigtige, og brugt var lig med skrammel og kvalmende fortidslugt.

Ikke så få gange har du i løbet af de seneste årtier harceleret over de tidstypiske ting fra dit barndomshjem og interiøret fra din ungdom. Men nu er du vendt på en stentøjstallerken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For de gamle ting er jo charmerende. De fremkalder nostalgi og vækker minder fra en svunden, men lykkelig tid. Ja, i dag bliver du faktisk »helt happy« af lugten i en velassorteret genbrugsbiks.

Du har taget retrotrenden til dig på flere planer – har genfundet den glade musik og guitartonerne og taget de brede fløjlsbukser til nåde.

Og så kan du ikke længere gå forbi en marskandiser uden lige at stikke hovedet ind og glo en omgang. Det kunne jo være, at de lå inde med en håndfuld orange æggebægre i tyk plastik – mage til dem, du helt uforståeligt foragtede og kylede ud for 25 år siden.



Frit fortolket efter kildeudsagn fra: Mette Rode Sundstrøm, Lauritz.com. Peter Kjeldgaard, Bruun Rasmussen. Søren Falk, Quriosa. Poul Basse, lampeforretningen Hot Ko Tyr. Anne Louise Sommer, Designmuseum Danmark


Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Kasper Iversen eller Design, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden