Mørke. »Jeg er glad for Aage Rasmussens plakater - de blålige motiver og deres flotte æstetik.«
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Mørke. »Jeg er glad for Aage Rasmussens plakater - de blålige motiver og deres flotte æstetik.«

Design

Lotte Andersen »Jeg flyttede 100 år frem i tiden i mit interiør«

Skuespiller Lotte Andersens interesse for tiden før Anden Verdenskrig afspejles både i hjemmet og i hendes forestillinger.

Design

Vi flyttede ind i vores lejlighed for fire år siden. Det er et byggeri fra 1939, hvilket er ret så usædvanligt, for der blev ikke bygget ret meget lige op til krigen. Jeg faldt for stedet, fordi her er store vinduespartier og masser af lys. Det hele har noget rustikt og funkis over sig, og så emmer huset af modernisme.

Før jeg købte lejligheden her, har jeg altid boet i en bolig fra forrige århundredskifte, og derfor passede alle mine ting til den slags arkitektur. Så jeg måtte gøre op med meget af mit indbo. Jeg havde store guldrammer og brune stik – sådan noget fra midten af 1800-tallet. Jeg havde også et rokokomøbel. Alt sammen enormt flot, men det passede slet ikke ind her. Så jeg købte en masse nyt og flyttede ligesom 100 år frem i tiden i mit interiør.

Mens jeg gik og skiftede ud, faldt jeg over nogle af Aage Rasmussens plakater, som er fra samme tid som lejligheden. Jeg købte flere af dem, blandt andet to ret mørke motiver, som nu hænger i mit køkken. Jeg skulle rive mig lidt, da jeg investerede i dem, fordi de er store og krævede, at jeg fik specialbygget rammerne. Men jeg er glad for dem. Især de to, som er enormt flotte og æstetiske, fordi de begge har et blåligt mørke over sig.

Den ene er med den gamle Lillebæltsbro. Den andet er oprindelig en plakat tegnet til DSB, hvor der kommer et tog kørende imod os, mens et andet kører væk. Det er tydeligt, at der er fart over feltet. Jeg synes ikke, at de er dystre. Tværtimod. Det er nok det, der i virkeligheden er det sjove. Det er natbilleder, men for mig fremstår de fulde af fremtidsoptimisme.

De rummer det, som perioden før Anden Verdenskrig også gjorde. Der er et uskyldigt håb over den tid, hvor man ikke vidste, hvad man skulle til at gå igennem. Efter Anden Verdenskrig var Europa et andet. Men når man støder på de her artefakter fra før krigen, har de en indre jubel i sig.

Jeg har de seneste år fået øjnene op for den periode og har bl.a. lavet nogle teaterforestillinger, der kredser om den og det nybrud, der kendetegner den.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Design, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden