0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er de klassiske designermøblers tid forbi? »Feinschmeckerne er i hvert fald sprunget fra«

Selv om Finn Juhl, Hans Wegner, Arne Jacobsen og Børge Mogensen har været døde i årevis, nyder deres møbler stadig stor popularitet. Men ifølge arkitekt og designer Thomas Dickson er den sejlivede klassikerbølge blevet så mainstream, at den måske er på vej ud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Brahl Fotografi
Foto: Brahl Fotografi

Finn Juhls Høvdingestol hører til klassikerne, som ifølge designer og forfatter Thomas Dickson giver os tryghed i det genkendelige, ikke mindst i krisetider. Men hvis verden går mod højkonjunktur, kan klassikerne meget vel ryge ud til fordel for modulære, fleksible møbler, mener han.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Da jeg var ung i 1980'erne og gik på arkitektskolen, var der ingen af mine medstuderende, mig selv inklusive, der gad have et Æg stående i stuen. Vi gik efter hightech og italienske møbler«, fortæller Thomas Dickson, arkitekt, industriel designer og forfatter til bogen ’Dansk design’, der kommer i en udvidet udgave i næste måned og er en gennemgang af dansk designhistorie.

Det blev dog helt anderledes fra midten af 1990’erne, hvor møbler tegnet af den mest kendte håndfuld danske arkitekter og møbelsnedkere blev støvet af og blev voldsomt populære. Som med andre interiørbølger skulle man tro, at klassikerbølgen ville være klinget af efter maksimalt ti år, men herhjemme og i udlandet bruges der stadig mange penge på at købe danske møbler, der tegnet for mere end 50 år siden – enten i nyproduceret form eller som den ægte, originale vare.