0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ugens kiksede design: Designeres formidlingsevner ligger i krydsfeltet mellem klichéagtigt og trættende

Designbranchen er i disse år optaget af værker, der ligger »i krydsfeltet« mellem kunst og design. Gad vide, om de selv ved, hvad det betyder?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Memphis Milano
Foto: Memphis Milano

Værker fra den såkaldte Memphis-periode kan både betegnes som kunst og design. Nogle vil måske påstå de ligger i et 'krydsfelt'. Her er det et værk i glas fra 1983, designet af Michele De Lucchi.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er alment kendt, at arkitekter kan have svært ved at beskrive deres bygninger og planer på en måde, der giver mening for almindelige mennesker.

Arkitekter taler om »nedslag i »byen«, »bygningskroppe« og »skalaspring« og har en evne til at lukke sig om sig selv, når de skal fortælle om deres intentioner på boligområdet. Det er ganske forståeligt, for alle faggrupper har deres egne udtryk, men i nogle tilfælde kan det godt komme til at lyde unødigt krukket.

I disse år rider udtrykket »i krydsfeltet mellem kunst og design« som en mare igennem dansk design. Hver gang en designer præsenterer en stol, som er en smule mere kunstnerisk end anvendelig, bliver den udlagt som et værk, der »søger grænserne mellem brug og oplevelse – som et krydsfelt mellem kunst og design«.

I disse år flytter nogle designere sig fra at være optaget af at skabe gode opbevaringsløsninger og stole at sidde på til at skabe værker, der er mere konceptuelle, forstået på den måde, at brugsværdien er underspillet i forhold til den kunstneriske eller æstetiske oplevelse. Det resulterer ofte i meget smukke værker, der udfordrer vores opfattelser af rum og design.

Men når man gang på gang hører disse værker omtalt som liggende i et »krydsfelt«, bliver man træt. Jeg ved godt, at meningen er, at værkerne skaber et møde mellem kunst og design, men det kommer til at blive lidt klichéagtigt med alle de krydsfelter. Jeg synes, det illustrerer, at designbranchen generelt har svært ved formidling, hvilket er fuldt forståeligt, for mange værker kan ikke beskrives. Men kan vi ikke en gang for alle slå de krydsfelter ihjel og finde på noget andet? Måske kunne designskolerne begynde med at uddanne deres designere i formidling.

Læs mere: