0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Designredaktøren: Når dansk design lander på udenlandske hænder, bliver der skruet op for dekadencen

Det bekymrer mange, at mere og mere dansk design bliver produceret i udlandet. Men måske skal vi være mere bekymrede over, at de folk, der styrer de danske designvirksomheder, slet ikke er danske, skriver Lars Hedebo Olsen i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Pr-foto
Foto: Pr-foto

Georg Jensen har de seneste år skruet op for et skinnende og dekadent udtryk, som ellers er ukendt inden for klassisk dansk design.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I den forgangne uge sagde porcelænsvirksomheden Royal Copenhagen farvel til sin kreative direktør gennem 15 år, Niels Bastrup. ​​

Som led i en større omlægning af hele organisationen har ejeren af Royal Copenhagen, finske Fiskars, besluttet, at det danske porcelæn skal udvikles af en anden. Hvem den person bliver, er ikke til at sige, men ved at skille sig af med Niels Bastrup mister Royal Copenhagen og Fiskars en kreativ sjæl, der har dansk porcelæn i sit dna. Niels Bastrup har det store historiske overblik for den kongelige porcelænsfabrik, der i 2025 kan fejre sit 250-års jubilæum. Han har stået for afviklingen af stel, der ikke længere var rentable – og det er trist. Men han har også stået for udviklingen af nye stel og vedligeholdelsen af de gamle som Mussel, Megamussel, Elements, Blomst og senest Hav.

Med Niels Bastrup som kreativ direktør er Royal Copenhagen blevet mere international ved at have et fast blik på den danske tradition for rillede tallerkener, enkle mønstre og kvalitet i særklasse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce