0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Instruktør: »Den norske middelklasse er et mysterium for mig«

Den norske Trier undersøger, hvem vi prøver at være, og hvem vi evner at være.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

signatur. I filmens forslåede følelseslandskab er skønheden med. »Jeg skammer mig ikke over det. Jeg er virkelig optaget af vinden i træerne og måden, solen og lyset er på«, siger Joachim Trier.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det handler om suset fra stofferne og afsporet talent. Det handler om unge mænds venskaber og mørke sind. Og det handler om en instruktørs fascination af en skuespiller, der ikke er det.

Alt sammen spundet sammen til et melankolsk-poetisk norsk nutidsdrama henlagt til et enkelt døgn i Oslo – men løst inspireret af en temmelig obskur fransk roman, ’Le Feu Follet’, fra 1931.

Velkommen til ’Oslo, 31. august’ instrueret af den norskdanske instruktør Joachim Trier, der blev rost til skyerne og lidt til, da han for efterhånden fem år siden spillefilmsdebuterede med det mesterlige generationsportræt ’Reprise’ efter de to internationalt berømmede kortfilm ’Still’ og ’Procter’.

Poetisk særpræg
Det er fristende at se Triers anden film som en slags fortsættelse af ’Reprise’. De unge rastløse talenter er nu blevet nogle år ældre og har enten sat sig til rette i tilværelsens borgerlige kompromis eller er blevet kørt ud på nervøse sidespor. Som den 34-årige Anders, der kæmper med at finde et fodfæste i tilværelsens gråzone efter en længere karriere som narkoman på jagt efter det store sus.

Anders Danielsen Lie spillede Philip, den mest sårbare af de to forfatterspirer i ’Reprise’. Nu har han skiftet navn til Anders, men den højtflyvende tankevirksomhed og den mentale skrøbelighed er den samme. I det civile liv er Anders Danielsen Lie uddannet læge og musiker, tidligere journalist og har sammen med en psykiater skrevet en bog om ungdom og seksualitet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu