0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Startede som Krumme: Nu er Per udvalgt som talent i Cannes

Per Damgaard Hansen kan kalde sig prisvindende producer, men karrieren startede et helt andet sted.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Per Damgaard Hansen er i øjeblikket i Cannes, hvor han er udvalgt som producertalent.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han var bare 12 år gammel, da han indtog rollen som én af Danmarks mest elskede figurer.

Siden han var helt lille, har kærligheden til film banket i årerne på Per Damgaard Hansen, som danskerne først lærte at kende som Krumme i julekalenderen 'Krummernes Jul'.

Nu sidder han som 34-årig i Cannes under filmfestivalen, hvor han af European Film Promotion er udvalgt som en af de 20 talentfulde, unge producere, som organisationen gerne vil give et ekstra skub fremad i karrieren.

En karriere, der startede, da han blev castet som Krumme, men som nu er endt bag kameraet, hvor han blandt andet har været med til at producere det prisbelønnede drama 'Vinterbrødre'.

»På en underlig måde har det været en helt naturlig proces at gå fra foran til bag kameraet, fortæller Per Damgaard Hansen.

»Krumme var det første, jeg lavede, det var midt i 90'erne, og jeg var 12 år og havde ikke nogen skuespilleruddannelse. Men i processen blev jeg meget interesseret i selv at lave film, fortæller Per Damgaard Hansen.

Stamkunde i lokal videoforretning

For sin første løn som Krumme købte han et kamera, og så begyndte han selv at lave små film.

» Jeg havde jo både adgang til udstyr og til folk, der vidste en masse om film. Det var en stor legeplads. I pauserne rendte jeg rundt og kopierede alt det, jeg havde set de andre gøre, siger han.

Hver måned stod Per Damgaard Hansen nede i den lokale videoforretning klar til at få udleveret den månedlige liste over kommende film.

»Så sad jeg og highlightede de film, jeg gerne ville købe. Jeg blev stamkunde dernede, så nogle gange fik jeg lov at købe filmene et par dage før alle andre. Jeg havde en helt gigantisk VHS-samling, husker han.

Som teenager begyndte han at spekulere over, hvor det præcis var i filmbranchen, han gerne ville være. Skulle han være skuespiller, måtte han uddanne sig indenfor faget, kunne han mærke.

Men egentlig synes han, det var langt mere interessant, hvad der foregik bag kameraet, og da han efter at have læst film- og medievidenskab på Københavns Universitet søgte ind på Filmskolen, var det på producerlinjen.

»Jeg har haft et behov for selv at arbejde mig min vej ind, og det var en af grundene til, at jeg søgte ind på universitet og begyndte at læse og arbejde mig ind i branchen ad den vej. Det havde i en periode en vigtighed for mig, forklarer han.

En stjerne på skulderen

Kort efter han blev uddannet, startede han sammen med Julie Waltersdorph Hansen sit eget produktionsselskab, Masterplan Pictures.

Selskabets første spillefilm, Hlynur Pàlmasons 'Vinterbrødre', ryddede bordet ved både Robert- og Bodilprisfesten tidligere på året. Den var anslået til at sælge 2500 billetter i biografen, men endte med at sælge 10.000, fortæller Per Damgaard Hansen.

Det er blandt andet på baggrund af den succes, at han er blevet udvalgt til EFP's Producers on the Move.

For Per Damgaard Hansen er det en stjerne på skulderen i en branche, han allerede som 34-årig har været i i mere end 20 år.

»Jeg har aldrig haft et job, der ikke havde med film at gøre. Det er lidt underligt at tænke på. Men det er drevet af en nysgerrighed på at lave film, og den rykker hele tiden, siger han.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«