0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Derfor er årets bagedyst så kedelig

Årets version af ’Den store bagedyst’ udstiller ulemperne ved det stramme konceptfjernsyn: Hvis ikke der er karismatiske deltagere – eller en vært à la Thomas Blachman – bliver det kedeligt, skriver Henrik Palle i denne kommentar forud for finalen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DR
Foto: DR

Dommerparret Markus Grigo og Katrine Foged Thomsen kan ikke i sig selv trække læsset som fascinationsobjekter i 'Den store bagedyst'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv de mest hardcorefans af ’Den store bagedyst’ er enige om, at årets udgave hører til de mindre mindeværdige. Godt nok var det en overraskelse, at to af deltagerne, Emil og Caroline, blev så glade for hinanden, at amorinerne brød ud i højlydt sang. Men den forstummede brat, da bagedommerne først skilte parret ad og siden viste den tilbageværende part teltdøren.

Årsagen til den lidt fade fornemmelse, som sæson 2020 efterlader seerne med, skal findes i manglen på det, man i underholdningsbranchen kalder for big personalities, altså flamboyante, ekstraordinære aktører, der i sig selv eller ved deres præstationer kan bære programmet. Som det var tilfældet med vinderne Tobias Hamann i 2014 og Frederikke Legaard i 2019 eller populære deltagere som lattermilde Iben Devantier i 2016 og den cool seniorbager Rosa Kildahl fra 2017.

Sådan nogle har vi ikke i år, og rigtig meget tyder på, at det bliver den dygtige biologistuderende Mads Eg Andersen, der løber med trofæet efter en solid og næsten udadlelig indsats i de fleste discipliner og afsnit. Ikke et ondt ord om ham. Han vil bare ikke gå over i historien som andet end en vinder blandt andre. Akkurat som Daniela Hansen fra ’Robinson Ekspeditionen’ 2008, Chresten fra ’X Factor’ 2013 og Anders Halsskov-Jensen fra ’Masterchef’ 2015. De vandt, og så var det det.

Og dette peger på en af de store svagheder, den type fjernsyn har. Det er nemlig tv’s svar på burgere: Man vil måske nok gerne mæske sig i sådan en med mellemrum, men skal den på menuen hver fredag eller lørdag, skal den være ekstraordinært god eller også overraskende med en ny slags bolle, dressing eller tilbehør. Ellers er genkendelsens stilfærdige fryd den eneste fornøjelse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«